Schiphol vreest 'hete zomer' door te weinig marechaussees

Capaciteitsgebrek door inzet bij toestroom vluchtelingen en terreurdreiging

De politiek moet ingrijpen om een einde te maken aan lange wachtrijen bij de paspoortcontrole van de marechaussee op Schiphol. Het kabinet moet dat regelen vóór het aanbieden van de Voorjaarsnota, zodat er een oplossing is voor de zomerpiek, zo meent Schiphol-topman Jos Nijhuis.

Nijhuis presenteerde gisteren de jaarcijfers van de luchthaven, die dit jaar haar eerste eeuwfeest viert. "Met deze situatie rond de paspoortcontrole wordt het wel een heel hete zomer."

De bezetting van de marechaussee was volgens Nijhuis al krap, maar inmiddels is er sprake van een 'nijpend probleem' omdat een deel van de capaciteit elders wordt ingezet in verband met de toestroom van vluchtelingen en de verhoogde terreurdreiging. "De oplossing kan zitten in extra pelotons marechaussee. Of je moet mensen die waarschijnlijk geen problemen opleveren, niet langer controleren."

Ook een verbetering van de digitale mogelijkheden zou kunnen helpen. Er bestaat al een systeem dat het paspoort en het gezicht scant om vervolgens vast te stellen of er een match is. Maar dit systeem werkt nog niet snel genoeg en loopt snel vast.

Een inschatting van het bedrag dat de overheid moet vrijmaken om de krapte bij de marechaussee op te lossen, wilde Nijhuis niet geven. Het ministerie van veiligheid en justitie zegt in gesprek te zijn met Schiphol om zowel voor de zomerperiode als daarna een oplossing te vinden voor de krapte bij de marechaussee.

Schiphol is nog altijd niet helemaal klaar met de verbouwing van de grote wacht- en winkelruimte 'Lounge 2' en de winkel- en belevingsruimte 'Holland Boulevard'. Nijhuis: "De vertraging is veroorzaakt door een veelheid van redenen. We wilden te veel tegelijkertijd. Een klein voorbeeld is dat de sprinklerinstallatie in het nieuwe Johnny Walkerhouse afging. Het kostte daarna twee maanden voordat alles weer op orde was."

Toch begint de luchthaven na de zomer al met de eerste, voorbereidende werkzaamheden voor de komst van de nieuwe A-pier en de nieuwe A-terminal op Schiphol, een forse uitbreiding van de luchthaven. Nijhuis: "Voor dit majeure project moeten eerst allerlei kabels en wegen worden omgelegd en parkeerplaatsen worden verplaatst." De A-pier en de A-terminal moeten uiterlijk in 2023 klaar zijn.

Ook op kleinere schaal staan er verbouwingen aan te komen. Om de groeiende bezoekersstromen beter te kunnen spreiden wil Nijhuis meer toegangen maken naar de treinperrons. Het probleem is echter dat boven een groot deel van de perrons het busstation zit. Dat moet dus eerst verplaatst worden. Hoeveel dit alles gaat kosten is nog niet duidelijk, zegt Nijhuis. "Maar met 200 miljoen euro ben je er nog niet." Schiphol is in gesprek met de Stadsregio en met het ministerie van infrastructuur en milieu om de aanpassing mogelijk te maken. Nijhuis blijft ook lobbyen voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol.

Vastgoed stuwt winst

Schiphol heeft over 2015 een winst van 374 miljoen euro geboekt, fors meer dan de winst van het voorafgaande jaar, die uitkwam op 272 miljoen euro. Het resultaat werd opgestuwd door een aantal bijzondere posten, waaronder een grote waardevermeerdering van het vastgoed van 67 miljoen euro en de verkoop van een belang in Schiphol Airport Retail voor 50 miljoen euro.

De netto-omzet liep licht terug, met 1 procent tot 1423 miljoen euro. In 2015 werd voor een recordbedrag van 439 miljoen euro aan investeringen gedaan.

Volgens financieel directeur Els de Groot zal dit record de komende jaren gebroken worden als de nieuwe A-pier op Schiphol wordt gebouwd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden