Schiphol vaart wel bij lagere tarieven

Luchthaven ziet haar belangrijkste inkomstenbron, de havengelden, groeien

Het was het afgelopen half jaar weer druk op Schiphol. Ondanks een dit voorjaar doorgevoerde tariefsverlaging haalde de luchthaven meer havengelden binnen dan vorig jaar. Havengelden zijn verreweg de belangrijkste inkomstenbron van Schiphol.

Schiphol verwelkomde in de eerste helft van dit jaar 27 miljoen passagiers, 5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal starts en landingen steeg met 3 procent naar 216.000. De luchthaven verwerkte wel wat minder vracht.

De Schiphol Groep, waartoe ook de veel vliegvelden van Rotterdam/Den Haag en Eindhoven behoren, verlaagde in april de tarieven die luchtvaartmaatschappijen betalen als hun vliegtuigen op Schiphol landen met 7 procent. Toch kreeg de groep in de periode januari tot en met juni 2 procent meer aan havengelden binnen dan in dezelfde periode in 2014: 413 miljoen tegen bijna 405 miljoen.

Of die stijging vooral op conto kwam van de eerste drie maanden, toen de tariefsverlaging nog niet was ingevoerd, wil een woordvoerder van Schiphol niet zeggen. Schiphol-topman Jos Nijhuis is wel van plan om de tarieven volgend jaar opnieuw te verlagen. Zo hoopt hij Schiphol, dat geldt als een vrij dure luchthaven, aantrekkelijk te houden.

Schiphol is in omvang de vijfde luchthaven van Europa; Londen, Parijs, Frankfurt en Istanbul zijn groter. Havengelden zijn goed voor zo'n 60 procent van Schiphols inkomsten. De rest komt onder meer uit concessies, de verhuur van panden, winkelverkopen en de grote parkeergarages en -plaatsen bij de luchthavens. Autoparkeerders leverden de Schiphol Groep het afgelopen half jaar 53 miljoen euro op.

Een vertrekkende passagier besteedde gemiddeld 14,55 euro op Schiphol. Dat was iets minder dan vorig jaar. Volgens de Schiphol-directie is dat een gevolg van de grote verbouwing van de terminal. Die zou de kooplust van reizigers temperen.

Schiphol haalde een halfjaarwinst van 203 miljoen euro, maar in dat bedrag zaten ook de waardevermeerdering van vastgoed en een eenmalige winst op de verkoop van een groot belang in de winkels voor drank, tabak en chocola op de luchthaven. Zonder die posten kwam de nettowinst uit op 129 miljoen, 8 miljoen meer dan vorig jaar. Een deel van die winst gaat naar de aandeelhouders; de Nederlandse staat (bijna 70 procent) en de gemeente Amsterdam (20 procent) zijn daarvan de grootste.

Opvallend was de groei van luchthaven Eindhoven. Het afgelopen half jaar deden 2,1 miljoen mensen die luchthaven aan, bijna 13 procent meer dan vorig jaar. Rotterdam/Den Haag, voorheen Zestienhoven, verwerkte ruim 800.000 luchtreizigers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden