Schiphol onveilig door overbelast grondpersoneel

null Beeld ANP
Beeld ANP

De duizenden incheckmedewerkers, de bagage-afhandelaars en technici op de luchthaven zeggen het al jaren; de groei van Schiphol leidt tot onveilige situaties.

Niet alleen op de landingsbanen maar op de luchthaven zelf durft het grondpersoneel niet altijd meer in te staan voor de veiligheid. Vakbond FNV onderzoekt frequent de stand van zaken op de werkvloer en steeds waarschuwt het personeel voor overbelasting en daardoor gevaarlijke situaties. Ondertussen groeit Schiphol lekker door.

“Je hebt als beveiliger op Schiphol continu het gevoel opgejaagd te worden. Het gaat alleen maar om het wegwerken van mensenmassa’s en bagage. Ons vakmanschap staat daardoor echt onder druk.” Het is een citaat van Aroushka Elisabeth die bij beveiligingsbedrijf G4S werkt en zich herkent in de uitkomsten van een onderzoek van vakbond FNV vorige maand onder het beveiligingspersoon van Schiphol.

Veiligheidsbelang

Bijna 250 man gaf aan dat het commerciële belang op Schiphol zwaarder weegt dan het veiligheidsbelang. Doordat er steeds minder mensen zijn met vaste contracten, is er veel wisseling van beveiligers. Nieuwe krachten zijn niet altijd voldoende opgeleid om het werk goed te kunnen doen, menen de collega’s die er al langer werken. Daardoor raakt het personeel dat wel van de hoed en de rand weet, overbelast.

Maar het zijn niet alleen de beveiligers die op hun laatste benen lopen, bijna alle werknemers van Schiphol die op de grond werken, noemen de situatie op de werkvloer soms chaotisch. De meerderheid zegt dat meldingen over veiligheid niet serieus worden genomen. Dat meldde FNV een half jaar geleden na eigen onderzoek onder vijfhonderd incheck- en bagage-medewerkers. Het tekort aan pauzes is een nijpend probleem.

De hoge werkdruk en de korte hersteltijd zorgen ervoor dat het personeelsverloop hoog is. Dat wordt veelal opgevangen door stagiaires en tijdelijke contractanten wat de veiligheid weer niet ten goede komt. “Het personeel is continu aan het heen en weer rennen tussen balies en gates”, meldt de vakbond.

Reizigersklachten

De reiziger merkt het ook: topdrukte bij het inchecken, het inleveren van de bagage en de paspoortcontrole. Schiphol opende maandag een nieuwe tijdelijke vertrekhal, maar KLM liet direct al weten dat dat niet afdoende is. Er zijn vooral zorgen om de paspoortcontrole. Volgens KLM komt de luchthaven deze zomer driehonderd man tekort bij de marechaussee.

De passagier merkt vooral dat hij lang in de rij staat. Er waren vorige zomer al veel klachten over de wachtrijen bij de paspoortcontrole. Het dreef zelfs de directeur van Schiphol, Jos Nijhuis, ertoe om begin dit jaar aan het kabinet geld te vragen voor meer beveiligingspersoneel. Want anders zou ook volgens Nijhuis de veiligheid van de luchthaven in gevaar komen.

De vereniging Nederlands Cabinepersoneel signaleerde onlangs dat steeds meer mensen geïrriteerd aan boord stappen, wat de sfeer in het vliegtuig niet bevordert. Dat vermoeden werd deze week bevestigd. De inspectie voor leefomgeving en transport maakte bekend dat afgelopen jaar bijna duizend meldingen binnen zijn gekomen van ernstige misdragingen op vluchten van en naar Nederland. Dat is een record.

Lees ook: Joustra: Schiphol stelt economisch belang boven veiligheid

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden