'Schiphol mag volop groeien'

Van een onzer verslaggevers HAARLEM - De huidige milieugrenzen van de luchthaven Schiphol zijn volgens de Noord-Hollandse milieugedeputeerde Friso de Zeeuw nog lang niet uitgerekt. Er is jaarlijks ruimte voor een groei van minstens drie procent, mits luchtvaartmaatschappijen en Schiphol willen meewerken aan een aantal aanpassingen.

Oplossingen zijn onder meer te vinden in 'slimme techniek', zegt De Zeeuw, die ook voorzitter is van de Commissie Geluidhinder Schiphol (CGS). In de commissie zijn naast verschillende overheidsinstanties ook omwonenden van Schiphol en aan de luchthaven verbonden bedrijven vertegenwoordigd. De CGS heeft minister Jorritsma van verkeer en waterstaat onlangs een aantal alternatieven voorgesteld.

De Zeeuw vindt dat de afgelopen weken paniekerig is gereageerd op berichten dat de geluidslimieten rondom Schiphol de economische positie van de luchthaven zouden aantasten. Vooral de opmerking van minister Jorritsma vorige week dat voorlopig 'nul komma nul' procent groei mogelijk was, kritiseert hij. “Voor paniek is geen reden”, zei hij gisteren.

Ook de luchtvaartmaatschappijen maken zich volgens De Zeeuw schuldig aan een 'Pavlov-reactie.' “Ze roepen te snel dat alternatieven niet kunnen. Dat is gewoon niet waar.” De maatschappijen moeten meer energie en inventiviteit steken in oplossingen die meer milieu-rendement opleveren, zegt de gedeputeerde. De overheid, Schiphol en vooral de luchtvaartmaatschappijen hebben volgens hem te lang gewacht met het nemen van maatregelen.

Anton Bussemaker, inspecteur milieuhygiëne Noord-West, valt De Zeeuw bij dat de betrokken partijen een beeld schetsen dat economische groei van Schiphol door een knellend milieukeurslijf op termijn niet meer mogelijk is. Hij verwijt vooral de luchtvaartmaatschappijen 'ietwat onvolwassen gedrag.' “Ze maken de verwarring maximaal door hun cowboy-gedrag. Ze schieten via allerlei kort gedingen om zich heen, zonder de consequenties van hun handelen mee te wegen”, zegt Bussemaker. Volgens schaadt dat het imago van de luchtvaart. “Dat is zorgwekkend, want er is juist vertrouwen onder de bevolking nodig om de aanleg van de vijfde baan niet te belemmeren en de tijd tot 2003 goed door te komen.”

Een van de adviezen van de CGS is het nachtregime op de luchthaven niet om elf uur 's avonds maar om negen uur te laten ingaan, behalve wanneer Schiphol daardoor geheel gesloten zou zijn.

De Zeeuw: “Het betekent dat mensen die in de buurt van de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan wonen, 's avonds twee uur eerder rust hebben.” Ook de speciale nacht-uitvliegroute van de Zwanenburgbaan (de zogenoemde S-bocht) zou twee uur eerder in gebruik genomen kunnen worden, wat een gunstig effect zou betekenen voor Zwanenburg en Spaarndam.

Andere adviezen van de CGS zijn onder meer het koppelen van vluchten en het aanschaffen of huren van geluidsarmere toestellen. De verhoogde nachtvliegroute kan al vanaf negen uur van kracht en de dwarswindlimiet kan worden vergroot, waardoor vliegtuigen langer gebruik kunnen maken van de minder hinderlijke start- en landingsbanen. Verder wordt voorgesteld de aanvlieghoogte te verschuiven van 2000 naar 3000 voet en vanuit het westen aan te vliegen over zee in plaats van over de hele Bollenstreek.

Tegen dit laatste advies hebben de verkeersleidersorganisatie LVB grote bezwaren. Ook suggereert de CGS vliegtuigen na de start stijler te laten klimmen. Vliegers van de KLM hebben de commissie verzekerd dat dit zeer goed mogelijk is. Tenslotte wordt geadviseerd om lawaaiïge toestellen minder zwaar te beladen, een maatregel die nu al geldt voor DC 10-toestellen.

Vandaag nemen minister Jorritsma en haar collega De Boer van VROM een besluit over het nieuwe Gebruiksplan Schiphol. Daarin staat hoe de snel gegroeide luchthaven de rest van dit jaar moet omgaan met de strakke milieunormen. Gedeputeerde De Zeeuw verwacht dat Schiphol de adviezen van de CGS overneemt, ook omdat ze mede door de luchthaven zelf zijn aangereikt. De bezwaren van vluchtleiders zijn volgens hem te pareren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden