Schiphol groeit verder en verlaagt tarieven

Amsterdamse luchthaven verwerkte meer passagiers en vluchten

Over de onenigheid binnen Air France-KLM wilde de directie van de Schiphol Groep gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers liever niet praten. Schiphol-topman Jos Nijhuis ontkwam er niet aan, maar hield het kort. Hij zei er het 'volste vertrouwen' in te hebben dat KLM zich door deze 'moeilijke tijd' heen zal slaan.

Liever pronkte Nijhuis met de 'gezonde resultaten' over 2014. Schiphol verwerkte vorig jaar 55 miljoen reizigers, 4,6 procent meer dan in 2013. KLM, de thuismaatschappij van Schiphol, zag de hoeveelheid passagiers op de Amsterdamse luchthaven zelfs met 4,9 procent groeien. Voor 2015 verwacht het luchthavenbedrijf een passagiersgroei van 2 procent.

Het aantal starts en landingen op Schiphol steeg met 3 procent naar 438.000. De komende jaren verwacht Nijhuis een groei van 10.000 vliegbewegingen. Binnen vijf à zeven jaar moet het maximum van 500.000 starts en landingen zijn bereikt. Om die ambitie te verwezenlijken, wees Nijhuis andermaal op de noodzaak van de uitbreiding van vliegveld Lelystad, die over drie jaar klaar moet zijn.

Schiphol streeft groei na, maar anderen groeien harder. Luchthaven Istanbul Atatürk streefde Schiphol vorig jaar op aantallen passagiers voorbij. Ook vanuit Dubai neemt de concurrentie toe. "We moeten reëel zijn", zegt Nijhuis. "West-Europese luchthavens spelen een minder prominente rol dan vroeger. China en het Midden-Oosten domineren." Het is hem een doorn in het oog dat veel oliestaten hun maatschappijen en luchthavens subsidiëren. "Er moet op een eerlijke manier worden geconcurreerd, dus zonder staatssteun."

Schiphol houdt vast aan de ambitie om over vijftien jaar de favoriete luchthaven van Europa te zijn, Europe's preferred airport in Nijhuis' woorden. Verder wil Schiphol voor Chinezen de toegang - gateway, zegt Nijhuis - tot Europa zijn. De luchthaven hoopt dat maatschappijen meer gaan vliegen op Mumbai zodat Schiphol profiteert van de Indiase markt.

Per 1 april verlaagt Schiphol de havengelden met 7 procent. De luchthavenexploitant wil goedkoper zijn dan West-Europese concurrenten. Hij kan die tarieven verlagen omdat Schiphol meer passagiers verwerkt. Daarnaast verlaagde Schiphol de kosten per reiziger met 0,7 procent.

De nettowinst van de Schiphol Groep kwam in 2014 uit op 272 miljoen euro, een vijfde meer dan in 2013. Dat kwam vooral door het grotere aantal passagiers en de lage afschrijvingen. De inkomsten stegen met 8,1 procent tot ruim 1,47 miljard euro. Bijna de helft van die groei was het gevolg van een uitbreiding van een belang in een vastgoedfonds.

De inkomsten kwamen vooral uit havengelden, 864 miljoen euro, maar ook uit concessies voor winkels en horeca, 136 miljoen, en parkeergarages, 104 miljoen. De omzet uit winkelverkopen, goed voor 85 miljoen, stond onder druk door verbouwingen van de panden en te grote drukte op de piekmomenten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden