'Schiphol en ProRail zijn te machtig'

NMa: Luchtvaartmaatschappijen en spoorbedrijven zijn niet in staat te onderhandelen over tarieven

Bij Schiphol en spoorbeheerder ProRail hebben klanten (luchtvaartmaatschappijen en spoorbedrijven) te weinig macht. Het gevolg daarvan is dat zij geen vuist kunnen maken bij de vaststelling van de tarieven. Als ze te veel betalen, wordt dat uiteindelijk doorberekend aan de reizigers.

De Nederlandse Mededingsinsautoriteit NMa heeft de onderhandelingen onderzocht en concludeert in een gisteren vrijgegeven rapport dat er bij klanten van de twee monopolisten 'nauwelijks kopersmacht' aanwezig is. De twee bedrijven hebben gemeen dat de aandelen in handen zijn van de Nederlandse overheid.

In de onderhandelingen over de tarieven kunnen spoorbedrijven en luchtvaartmaatschappijen pas goed voor de dag komen als zij in plaats van Schiphol of ProRail een andere aanbieder kunnen kiezen. Dat is echter onmogelijk: KLM gaat niet de luchthaven Frankfurt als thuishaven kiezen en de Nederlandse Spoorwegen zijn ook gebonden aan Nederland. Volgens de NMa moeten Schiphol en ProRail met hun klanten en de overheid nadenken over een ander systeem om de tarieven vast te stellen.

Luchtvaartmaatschappijen klagen al jaren over de tarieven van Schiphol. "Het doet ons goed dat de NMa het met ons eens is", zegt Frank Allard, voorzitter van Barin, de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen. Allard: "Wij willen niet dat Schiphol zich als een monopolist gedraagt. De houding moet zijn als die van een leverancier die een goede relatie onderhoudt met de klant. In overleg met klanten kan Schiphol bepalen wat er verbeterd kan worden aan de dienstverlening en wat dat mag kosten."

Na hoogoplopende ruzie wisten de luchtvaartmaatschappijen onder aanvoering van KLM vorig jaar tariefverhoging af te wenden en afgelopen voorjaar gingen de prijzen die betaald moeten worden voor starten en landen niet met 4 procent omhoog maar met 2 procent. Bij ProRail zijn het vooral de goederenvervoerders die klagen over te hoge prijzen. De Nederlandse Spoorwegen stellen dat zij 'nergens last van' hebben. "Wij hebben goede afspraken."

ProRail is 'niet verrast' door het rapport: "Klanten kunnen niet overstappen naar een ander. Van al onze kosten komt 20 procent van klanten, de rest betaalt de belastingbetaler. Onze tarieven voor goederenvervoerders zijn internationaal aan de lage kant, maar als de regels voor tarieven moeten veranderen, moet de minister daarover beslissen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden