Schimpen en sneren op ritme en rijm

Al maanden probeert Kendrick Lamar een echte ouderwetse hiphopvete te starten met concurrent Drake. Een duik in de geschiedenis van de battle-rap.

Zó wereldschokkend was het ook niet, wat rapper Kendrick Lamar te zeggen had, toen hij deze zomer een versje meerapte op een nummer van Big Sean. Hij noemde een paar collega's bij naam en verklaarde dat hij ze allemaal de baas was.

Toch stond de hiphopwereld op zijn kop. Misschien omdat het ook in de hiphop komkommertijd kan zijn. Misschien vanwege de gedrevenheid waarmee Kendrick zijn woorden uitspuwde. Maar waarschijnlijk ook omdat iedereen snakt naar een goede ouderwetse vete.

Want die zijn tegenwoordig schaars, terwijl ze van oudsher toch bij de hiphopcultuur horen.

De eerste echt legendarische battle vond in 1981 in New York plaats, tussen Busy Bee en Kool Moe Dee. Die eerste gold als de beste partyrapper van de stad, maar niet per se als de meest ingenieuze tekstdichter. Op een avond blufte hij dat hij beter was dan iedereen, inclusief Kool Moe Dee. Die weliswaar niet op het affiche stond, maar wel aanwezig was. Hij beklom het podium, en waste Busy Bee met geïmproviseerde rhymes zo de oren, dat Busy Bee alleen nog maar 'Shut up!' kon uitbrengen.

In die begintijd namen rappers het constant tegen elkaar op. De onmin hoefde niet per se in de echte wereld te wortelen. Je daagde elkaar ook uit om te sparren. Na zijn overwinning op Busy Bee nam Kool Moe Dee de jonge LL Cool J op de korrel. Fijnproevers van slimme teksten vonden dat Kool had gewonnen, maar de verkoopcijfers gaven Cool gelijk. Een remise, kortom.

Langzaamaan werden de battles echter grimmiger. Zoals de vete die ontstond nadat Ice Cube uit hiphopcrew N.W.A. was gestapt. Hij kreeg in een paar nummers trappen na, maar sloeg met het nummer 'No Vaseline' keihard terug, door de raskaart te spelen: de voormalige niggers with attitude leverden zich nu gedwee uit aan blanke, Joodse zakenlieden. Het antisemitisme in die tekst deed sommigen fronsen, maar de uithaal trof doel: van N.W.A. werd daarna weinig meer vernomen.

West Coast en East Coast
Wel van de afzonderlijke leden, zoals Dr. Dre. Hij richtte het label Death Row op, waar de elite van de Amerikaanse westkusthiphop zich verzamelde. En dat ook een hoop ongure figuren aantrok. In die jaren ontstond er een grote rivaliteit tussen de West Coast en de East Coast, en in het bijzonder tussen platenlabels Death Row en Bad Boy, en hun bekendste artiesten 2Pac en Notorious B.I.G.

Die laatste had in het nummer 'Who Shot Ya?' al duidelijk gemaakt dat de dagen dat je conflicten met je tong beslechtte voorbij waren. Hij rapte: 'Kun je niet praten met een pistool in je mond? Bitch ass nigga, wat?'. Het einde van deze liedjes is bekend: de rappers werden in 1996 en 1997 geliquideerd. De toedracht bleef onopgehelderd, maar hiphopvetes hebben sindsdien hun onschuld wel verloren.

Hoewel: na de dood van Notorious B.I.G. was de raptroon van New York leeg, en twee van zijn protegés, Nas en Jay-Z, vochten een verbale opvolgingsstrijd uit. Op een gegeven moment onthulde Jay-Z in het nummer 'Super Ugly' zijn slippertje met de vrouw van Nas. Dat ging zijn moeder te ver, en ze dwong haar zoon om publiekelijk op de radio zijn excuses aan te bieden. Amerika hoorde verbluft aan hoe de stoere rapper als een stout kind te kijk stond. Nas had deze ronde gewonnen.

Gevoelige rapper in pyjama
Maar goed, dat is alweer meer dan tien jaar geleden. Sindsdien zijn er geen legendarische gevechten meer geweest. Ook nadat Kendrick onlangs zijn belangrijkste rivalen probeerde uit te dagen, bleef het stil. Vooral van die andere rapper-van-het-moment, Drake, wordt wel een antwoord verwacht. Kendrick blijft hem namelijk sarren. Afgelopen weekend nog rapte hij over een zekere 'gevoelige rapper in pyjama', en iedereen wist over wie hij het had.

Drake snapt er intussen niks van. In een interview toonde hij zich verbaasd: de laatste keer dat hij Kendrick in het echt ontmoette, was die nog heel aardig tegen hem. Oudgediende Erykah Badu snapt wel wat er aan de hand is: dat Kendrick terugverlangt naar de competitieve sfeer van de oude vetes uit de jaren tachtig. Op Twitter jutte ze de sfeer deze week een beetje op: 'Drake, u gotta come-back boy ... This HipHop'. We wachten rustig af of hij hapt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden