Review

Schilder een u totaal onbekend muziekinstrument!

Hoe beeldde de middeleeuwse kopiïst de muziekinstrumenten af, genoemd in de Psalmen, als hij geen idee had hoe die er uitgezien moesten hebben? Hoe verwerkte Thomas van Aquino in zijn 'summa' Plato en Aristoteles, en waarom zó? Acht historici op het gebied van beeldende kunsten, letteren, muziek en filosofie laten zien hoe in de Middeleeuwen omgesprongen werd met het verleden.

De opvatting van geschiedenis als een lezing van de feiten en niets dan de feiten, was bij de middeleeuwer niet zeer in tel, al was het maar omdat zijn herinnering meer op mondelinge verhalen dan op lezen steunde. Overleveringen vervullen in een 'schriftarme' samenleving een opbeurende of vermanende rol, en in het opstel van M. Mostert over 'herinneringen aan het barbaarse verleden' wordt duidelijk dat de geschiedenissen van de Gothen, Franken, en Angelsaksen, die ons door eerbiedwaardige historici als Gregorius van Tours en Beda zijn gedaan, vol retoriek zitten. Geschiedenis moest betekenis hebben voor verteller en publiek.

Op het opstel van Mostert na schenken de bijdragen weinig aandacht aan de vraag waaróm geschiedenis in de middeleeuwen die vorm aannam, en waarom ons dat zo vreemd voorkomt. Nu blijkt hoe moeilijk het is om de waarheid over nog geen tien jaar geleden gepleegde oorlogsmisdaden boven tafel te krijgen, past historicus en het publiek enige schroom. Niet alleen bij mondelinge overlevering, niet alleen in een schriftarme samenleving, altijd dient geschiedenis een zaak.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden