Schiet Jumbo zijn doel voorbij met protserige kerstreclame?

null Beeld Screenshot YouTube
Beeld Screenshot YouTube

Het is een Band Aid-achtig en voor televisiebegrippen fors spotje: de nieuwe kerstcommercial van de Jumbo, die zaterdag voor het eerst op televisie was. In het themalied van de reclame zingen onder meer Lee Towers, Monique Smit, Do, Lange Frans, René Froger en Ruth Jacott dat ook gezinnen die het niet breed hebben een vrolijke Kerst met een lekker maal verdienen.

'Deze mooie dagen zijn voor een ander kil en grauw / leven in eenzaamheid en soms buiten in de kou. Er is meer dan genoeg voor iedereen / sla nu de handen ineen. Een klein gebaar, een groot verschil / Kerstmis vier je samen', klinkt het in het filmpje, dat start met een verlichte kersttruck die à la Coca Cola door een donker, besneeuwd landschap glijdt.

Aandacht voor armoede
De supermarkt wil, als familiebedrijf, de 'commerciële kerstperiode' aangrijpen om aandacht te vragen voor armoede en eenzaamheid. Door het opentrekken van een flink blik BN'ers, lijken daarbij kosten noch moeite gespaard te worden. En dat is precies wat in elk geval op Twitter een hoop mensen tegen de borst stuit. De teneur van wat negatieve tweets: wat moet dat allemaal wel niet kosten, zo'n overdadig spotje? En waarom ging dat geld niet direct naar de Voedselbank?

Jumbo weerspreekt dat de BN'ers in het filmpje zijn betaald. "Dat is een roddeltje", zegt een woordvoerder. "De artiesten hebben enkel een geringe onkostenvergoeding gekregen voor de dag dat zij hebben meegewerkt aan de opname van de tv-reclame. De BN'ers zien ook geen cent van de opbrengst van het nummer. Er zit geen luchtje aan deze zaak."

Een 'protserige', 'niet-originele' reclame die appelleert aan 'vals sentiment', vindt reclameman Frank Pels. "Óf je maakt stilzwijgend een som geld over, óf je doet niks, maar je gaat als supermarkt niet over de rug van mensen die niet genoeg te eten hebben reclame maken om meer spullen te verkopen. Het gevoel klopt niet, en mensen voelen dat. Dit straalt uit: kijk ons eens goed zijn, met een flink Jumbologo in beeld. Zet dan een advertentie, dit vind ik hypocriet. De commercial is ook niet goed onderbouwd: om hoeveel voedselpakketten het gaat, wat er in zit en hoe de actie werkt, vertelt de reclame niet."

Een gemiddelde reclame duurt dertig seconden, legt Pels uit. "Drie minuten is waanzinnig lang. De langste reclame die ik ooit gemaakt heb is er een van een minuut en die was voor in de bioscoop. Zo'n spotje vreet geld: ik denk dat het maken van deze Jumboreclame alleen al tweeënhalf à drie ton heeft gekost. En dan komen er ook nog uitzendkosten bij, dus al met al ga je dan richting het miljoen. Ik vind het een onding met ouderwetse muziek, verschrikkelijk."

De actie werkt als volgt: Jumbo-klanten kunnen bij het afrekenen van hun boodschappen een coupon kopen voor een voor-, hoofd- of nagerecht. Met de opbrengst ervan betaalt de supermarktketen speciale kerstpakketten die voedselbanken in het land verdelen onder hun afnemers. Daarnaast wordt het geld gebruikt om bij het Leger des Heils een kerstdiner te serveren. Ook het geld van het themanummer 'Samen Vieren We Kerst' gaat naar negen maatschappelijke organisaties, onder wie ook het Nationale Ouderenfonds, Stichting Vluchtelingenwerk en Nationale Vereniging de Zonnebloem.

De Voedselbank is blij met de spot, zegt bestuurslid Pien de Ruig, omdat de gele super aandacht vraagt voor 'onderbelichte thema's als armoede en eenzaamheid'. In 2014 is het aantal huishoudens dat is aangewezen op de Voedselbank gestegen tot boven de 35.000. De Ruig hoopt dat zij allemaal via de Jumbo een pakket kunnen krijgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden