Scherp portret van gestreste veertigers

This is 40
Regie: Judd Apatow Met Leslie Mann, Paul Rudd

Wat is veertig? "Ik was veertig en toen knipperde ik even met mijn ogen en was ik negentig", vermaant een stokoude dame de prille veertiger Debbie in 'This is 40'. "Het is zaak om niet meer te knipperen."

Je ogen openhouden blijkt echter geen sinecure voor gestreste Debbie (Leslie Mann) en paniekerige Pete (Paul Rudd) die tegelijk hun midlifecrisis intuimelen na in dezelfde week veertig te zijn geworden. We kennen het echtpaar Pete en Debbie en hun dochters al uit Judd Apatows eerdere komedie 'Knocked Up', waarin ze voorbijkwamen als zus en zwager van de na een one night stand zwanger geraakte Allison. In die film dienden Debbie en Pete al als het sombere voorland: iPads, een zwembad, een BMW en een zonnig Los Angeles tot hun beschikking maar te gepreoccupeerd met onbehagen en ergernissen om van dat goede leven te kunnen genieten.

In 'This is 40' dringt het onherroepelijke verval zich nog sterker op onder iedere stiekeme sigaret (Debbie) en haastig weggeschrokte cupcake (Pete). En maar sloven op de crosstrainer en total body scans aanvragen.

Pete is als platenproducent van belegen oude jongenspop (Graham Parker & The Rumour) het faillissement nabij maar houdt dat voor zijn vrouw verborgen, zoals hij ook niet vertelt dat hij zijn lapzwans van een vader (Albert Brooks), die na een tweede leg een vierjarige drieling te onderhouden heeft, nog steeds geld toestopt. Controlfreakerige Debbie worstelt met een gat in de boekhouding van haar boetiek, met de mooie, echte borsten van haar zwoele medewerkster Desi (Megan Fox) en ze heeft het bovendien te stellen met haar eigen vader (John Lithgow), een rugchirurg die na zeven jaar stilte op haar verjaardagsfeestje voor het eerst weer opduikt. Waar hij dan direct door de vader van Pete belaagd wordt: "Dus elke keer als ik iemand zonder bochel zie word jij rijker?"

De 44-jarige Apatow castte zijn eigen vrouw Leslie Mann (heel knap de hele film achter adem) en hun getalenteerde dochters Iris en Maude als de vrouw en dochters en gebruikte Paul Rudd als stand-in voor zichzelf in zijn vierde en meest persoonlijke film tot nu toe. Apatow-getrouwen als Jason Segel en Chris O'Dowd duiken op in grappige bijrollen. Apatow-nieuwkomer Lena Dunham doet ook even mee en was vast ook een inspiratiebron in de dwarse zelfspot in deze film.

Niet iedereen heeft op zijn veertigste een te duur huis en zijn hoop gevestigd op nieuw succes van Graham Parker & The Rumour, maar je mag wel zeggen dat Apatow een scherp en geestig portret schetst van de gestresste, grenzeloze generatie, opgevoed door narcistische babyboomers, en nu steeds maar vergeefs op zoek naar het slot op de wc- en badkamerdeur. Er is niet echt een dramatische ontwikkeling - het gekibbel tussen de echtelieden kabbelt zo'n beetje voort - maar alle acteurs zijn uitstekend. Vooral Albert Brooks schittert als Pete's uitvretende vader die het jodendom blijft inzetten als troef. Kan die vader geen eigen spin-off krijgen? Dan hoeven we ook niet nog twintig jaar te wachten op de opborrelende wanhoop onder 'This is 60'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden