'Schepen verder van de Wadden af laten varen'
Van een onzer verslaggevers
Deze verandering vergt slechts een vrij geringe routewijziging bij het verkeersknooppunt Noordhinder. Voor de schepen die uit het Kanaal komen en die Rotterdam verlaten, is aan deze aanpassing geen onnodige koerswijziging verbonden. Het betekent echter wel dat aanzienlijk minder schepen op de route langs de Waddeneilanden varen.
Dit schrijven de Werkgroep Noordzee, de Waddenvereniging, Natuur en milieu, Vogelbescherming en Greenpeace in een brief aan de Kamercommissie zeeen, die vandaag praat over voorstellen van de Europese ministers van milieu en transport om de risico's van scheepsongevallen te verkleinen.
De organisaties willen ook dat minister Maij-Weggen (waterstaat) op korte termijn het Waddengebied aanwijst als 'bijzonder kwetsbaar zeegebied'. Daardoor wordt het mogelijk routeringsmaatregelen ter bescherming van het milieu te nemen. Voorts is het voor de Waddenzee noodzakelijk dat, buiten de Brandaris op Terschelling, ook de vuurtorens op de andere Waddeneilanden bemand blijven.
De milieu-organisaties juichen het toe dat minister Maij nog dit jaar met een voorstel voor de instelling van een exclusieve economische zone komt. Hierdoor hebben de kust- en havenstaten meer bevoegdheden om naleving van de regels op zee af te dwingen. De groepen bepleiten alle mogelijkheden te benutten.