SCHELTEMA

Moderne politiek is dat een Kamerlid van het CDA aan minister Sorgdrager vraagt om een Meldpunt Aanstootgevende Reclame op te richten. Als vervolgens uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de meerderheid van de bevolking zich ergert aan aanstootgevende reclame, dan zou de minister de wettelijke mogelijkheden die zij nu al heeft moeten aanwenden om die reclame te laten verwijderen. Het Kamerlid Koekoek kwam deze week met deze kwestie af. Om niet te achterhalen redenen krijgt Koekoek brieven van verontruste, vrouwelijke kiezers.

Anders gezegd: als uit dat onderzoek blijkt dat de meeste mensen onaangedaan langs die affiches lopen, dan mogen ze van Koekoek blijven hangen. Koekoek is deeltijd hoogleraar strafrecht. Maar hij zou vrij snel deeltijd brodeloos raken, als wij - uiteraard na ingrijpen van het Meldpunt Malle Eppie - zouden besluiten dit hele land zo te laten regeren. Bij dat soort vragen weet ik niet eens of Koekoek er zelf ook iets van vindt. Hij is blijkbaar een CD66'er, hij legt zich bij elke meerderheid neer. Als hij in een tram die beschilderd is voor een bordeel vol illegale buitenlandse vrouwen door Den Haag moet sjezen, dan moet dat blijkbaar maar zo zijn, tenzij de meerderheid van de bevolking volgens wetenschappelijk onderzoek daar tegen is.

Nu ben ik een beetje van de oude stempel. Ik had liever dat Koekoek mevrouw de minister in de Tweede Kamer tot maatregelen zou oproepen. Niet vanwege een onderzoek of een meerderheid, maar gewoon omdat het CDA een mening heeft waarvan aangenomen mag worden dat die door de achterban wordt gedeeld. Alle CDA-vrouwen vormen bij elkaar een minderheid in het land, maar die zitten toch niet te wachten op een pleitbezorger die hen met zo een kluit het riet in stuurt?

Koekoek haakt een beetje aan bij een uitspraak van de Reclame Code Commissie, die begin deze maand een advertentie van de firma Mexx in strijd achtte met de goede smaak en het fatsoen, maar niet met de goede zeden. Op de poster voor dat bedrijf, dat volgens mij kleren verkoopt, staan een man en een vrouw in hun blootje afgebeeld. Als ze 'het' niet aan het doen zijn, zitten ze er van bij te komen. De poster mag niet meer op de straat hangen, maar een vluchtig rondje door de decembernummers van de glossy tijdschriften leert dat dezelfde advertentie daar nergens in ontbreekt. Dan moet je zo'n blad ook maar niet kopen. Maar als je in een abri moest zijn waar het ding hing, dan was de confrontatie niet te voorkomen. Op dat laatste slaat de uitspraak waar Mexx heel ongelukkig mee is: Nederland lijkt wel België te worden, waar de poster al eerder verboden was.

Ik zit toch heel raar tegen zo'n karakterloos ritueel dansje van die Koekoek aan te kijken - ook tegen de Reclame Code Commissie, maar die heb ik al lang afgeschreven. Waarom kopen mensen gewoon geen dingen meer van bedrijven die onfatsoenlijk, onsmakelijk of onzedelijk adverteren? Als je dat vindt, moet je gewoon in kopersstaking gaan. Als de meerderheid van de bevolking dat doet, moet je eens zien hoe gauw al die quasi kunstzinnige, trendy-achtige, karakterloze rotzooi zal verdwijnen.

Ga bij jezelf te rade. Ga niet langs Koekoek, die levert alleen een doekje voor het bloeden. En dames, ook nog van die dikke zonder vleugeltjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden