Schadevergoeding voor vies water Curaçao

Het Curaçaose waterdistributiebedrijf Kodela bijt in het stof. Alle klanten krijgen dertig gulden schadevergoeding voor het vieze water dat in februari uit de kraan stroomde. Het water was toen met poep besmet en diende voor gebruik te worden gekookt.

Na chlorering en intensief onderzoek naar de bron - die nooit werd gevonden - hief het eilandbestuur dit kookadvies pas op 21 april op. Kodela dacht zijn handen in onschuld te kunnen wassen. Maar het bedrijf had buiten de Curaçaose consumentenbond gerekend. Die verzamelde in de roerige maanden na de ontdekking van het poepwater de waterval van klachten en kondigde een rechtszaak wegens wanprestatie aan.

De bond nam de Nederlandse professor consumentenrecht mr. G. Rijken in de arm en die heeft Kodela ervan weten te overtuigen dat de rechter het recht op goed drinkwater boven de leveringsvoorwaarden van Kodela zal stellen. Exit rechtszaak.

Een kolfje naar de hand van de Vereniging van ontevreden zaktelefoonhouders. De bellers zijn woedend over het niet-functioneren van hun speelgoedje. En als het draagbare telefoontoestel wèl de gevraagde verbinding legt, blijkt de radio-luisteraar van het gesprek te kunnen meegenieten.

Na Rijkens succesje met de vies-waterleverancier hopen ook zij nu op een passende schadevergoeding van het telefoonbedrijf Setel. De eerste contacten met professor Rijkens zijn al gelegd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden