Schadeclub kan meteen aan de bak

Wint het nieuwe Centrum Veilig Wonen feduutsie terug van de door aardbevingen getroffen Groningers?

Rustig warmdraaien is er niet bij voor de medewerkers van het Centrum Veilig Wonen (CVW), dat vanaf maandag de schade-afwikkeling in het Groninger beefgebied van de Nam overneemt. Ze kunnen meteen los met de meldingen uit Woudbloem, waar in de nacht van maandag op dinsdag de aarde trilde (zie kader).

Ze staan te popelen, zegt Peter Kruyt, directeur van CVW. Ze zijn met zeventig mensen, in april meer dan het dubbele. "Niet alleen om schades af te wikkelen, maar om te helpen een groot en complex maatschappelijk probleem op te lossen."

Alles draait om 'feduutsie', zegt hij, Gronings voor vertrouwen. Want dat hebben de bewoners niet meer. Ze voelen zich niet gehoord, niet serieus genomen en in de kou gezet. Het gaat nog niet meevallen om de jarenlang opgebouwde frustratie weg te nemen. Toch heeft Kruyt er vertrouwen in.

Het bewonerscontactcentrum, waar zo'n dertig mensen zitten, is zeven dagen per week open, van acht tot acht. Schade melden kan niet alleen online, maar ook telefonisch of persoonlijk. Bij echte mensen, die luisteren en helpen. En, heel belangrijk: die veelal Groningers zijn. Het wantrouwen is enorm, de gedupeerden hebben de buik meer dan vol van 'westerlingen' met hun mooie praatjes, realiseert Kruyt zich, en daarom zocht hij bewust naar Groningers. "Mensen die snappen dat een scheur meer is dan een scheur. Die zelf misschien ook wel schade hebben. Die weten hoe het is als je huis zeventig keer per jaar trilt. Die Gronings praten. Gevoelsmatig maakt dat heel veel verschil."

Die empathie verwacht Kruyt ook van de 45 experts en de aannemers met wie hij gaat werken. Het hele team wordt er speciaal voor getraind. "Iedereen moet hetzelfde uitstralen: dat de bewoner centraal staat. Niemand heeft gevraagd om bevingen. Laten we de bewoners dan niet nog meer belasten."

Er was nog een reden om bewust voor Groningers te kiezen. "Straks werken hier 175 mensen, tachtig experts en nog eens 1200 mensen indirect. Dat is een enorme boost voor de werkgelegenheid. We willen de regio een toekomstperspectief bieden."

Korte lijnen, snelle acties, geen woorden maar daden. "De uitkomst zal niet altijd verschillen van die van de Nam. Maar het zal bij ons niet gebeuren dat er drie weken voorbijgaan voor er contact wordt opgenomen." De critici moeten het nog zien. Hoezo onafhankelijk? De Nam blijft eindverantwoordelijk. En het CVW bestaat uit schadespecialist CED, ingenieursbureau Arcadis en drie bouwbedrijven.

Kruyt wijst erop dat een onafhankelijk toezichtsorgaan het CVW controleert. Dat orgaan werkt onder auspiciën van het ministerie van economische zaken. Maar daar is minister Kamp de baas, roepen de sceptici. Klopt, zegt Kruyt, maar: "Het gaat er natuurlijk om dat we onafhankelijk zijn van de Nam. We steken niet onder stoelen of banken dat die betaalt. En dat moet ook, want de Nam is verantwoordelijk voor de schade. Maar we kunnen individuele schades zelf beoordelen, zonder dat we die eerst aan de Nam hoeven voor te leggen. Al onze experts zijn Nivre-gecertificeerd, ze hebben de plicht objectief schade vast te stellen." Na elke schade-afhandeling volgt een klanttevredenheidsonderzoek, waarvan de uitkomsten gepubliceerd worden. Ook als die slecht zijn. "We willen open en transparant zijn. Daarmee zeg je: wij nemen mensen serieus."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden