Schaatsbond zoekt naar nieuwe verdienmodellen

Zelfs in een rijk gesponsorde sport als schaatsen kalven inkomsten af. De KNSB is financieel gezond, maar moet zich aanpassen om dat zo te houden of zelfs verbeteren.

Organisatiestructuur en bestuursmodel gaan op de schop, die werken belemmerend in tijden dat eisen van consumenten individueler en divers worden. "Van veredeld organisatiebureau naar het slagvaardig vermarkten van diensten", zoals voorzitter Paul Sanders dat noemt. Volgens hem is op weg naar 2020 samenwerken de (nieuwe) succesformule. Samenwerking om de 1,2 miljoen mensen te binden die jaarlijks meer dan twaalf maal op het ijs staan, maar waarvan de meerderheid geen lid is. Samenwerking met ijsbanen, die naast het organiseren van topevenementen moeten worden ingezet om meer mensen georganiseerd aan het schaatsen te krijgen. Samenwerking tussen regionale talentencentra (RTC), waarvan gisteren de eerste twee werden gecertificeerd. Zelfs samenwerken met de professionele schaatsteams.

Dat is een afdaling uit de ivoren toren. Decennialang was de KNSB een machtige bond die het zich dankzij trouwe hoofdsponsors kon permitteren één ijsstadion (Thialf) alle evenementen te gunnen en eisen van professionele teams te negeren. Die tijd is voorbij. Wil Nederland internationaal toonaangevend blijven in het hardrijden, dan moet het roer om.

Niet alleen de ledenaantallen, de basis van de piramide, staan zoals bij vrijwel alle bonden onder druk. Zelfs bij de KNSB, die talloze uren televisie zendtijd genereert, loopt de waarde van sponsorcontracten terug. Net als elders is er de afgelopen jaren volgens Dennis Schomaker, KNSB's manager marketing, sponsoring en evenementen, een kwart afgegaan.

Bovendien organiseert Nederland de komende twee seizoenen op de langebaan geen groot internationaal kampioenschap. Dat is een min van enkele tonnen. "We zijn jarenlang gewend geweest aan kampioenschappen", aldus Sanders. "Daar was onze organisatie op ingericht. We zullen andere verdienmodellen moeten zoeken."

De KNSB wil af van de afhankelijkheid van één grote sponsor. De financiering van de sport zal volgens manager communicatie Mascha van Werven fundamenteel anders worden. Meer grote sponsors naast elkaar, met op maat gemaakte 'rechtenpakketten' die aansluiten bij de filosofie van de bedrijven. Het aansluiten bij een handelsmissie naar Zuid-Korea, en de samenwerking met de Zuid-Koreaanse schaatsbond, is een voorbeeld van zoeken op nieuwe terreinen.

Uiteindelijk moet het nieuwe model ook leiden tot rust in de topsport, waar sinds Rintje Ritsma in 1995 met een commerciële ploeg begon constant onenigheid is over reclamelogos. Op dat punt is na Sotsji de vrede getekend, maar uiteindelijk moet het tot een nog nauwere samenwerking komen. Daarover werden tijdens een informele persbijeenkomst gisteren in Utrecht slechts spaarzame mededelingen gedaan.

"Vroeger was het ieder voor zich, dat zal niet meer werken", aldus Schomaker. Alle partijen buigen zich over het op hun verzoek geschreven commerciële toekomstplan van sportmarketeer Chris Woerts. Woerts pleit voor een Schaats BV met drie aandeelhouders: KNSB, de merkenteams en de schaatsers. Zij moeten alle inkomsten uit sponsoring, recettes, televisierechten, portretrecht, hospitality en evenementen delen. Zowaar een revolutionair geluid in het schaatsen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden