Scapino, Manfield en Dolcis redden het niet

Moederbedrijf Macintosh zet schoenwinkels in de verkoop

Terwijl koopjesjagers de afgelopen weken met volle tassen door de winkelstraten liepen, bleef het rustig in de 550 schoenwinkels van Dolcis, Manfield, Invito en Scapino. Zo rustig dat de bestuurders van moederbedrijf Macintosh gisteren niets anders konden doen dan zich gewonnen geven. Het bedrijf dat ooit is opgericht als naaiatelier voor vrouwen en dochters van mijnwerkers, staat te koop.

Als een verrassing komt het naderende eind van Macintosh niet. Even leek het Nederlandse winkelbedrijf op te veren toen het deze zomer bekend maakte dat de verliezen waren gedaald, maar dat kwam vooral door de verkoop van een bedrijfsonderdeel dat orthopedische braces maakte.

Het probleem van Macintosh is dat Nederlanders en Belgen de vertrouwde schoenwinkels niet langer aantrekkelijk vinden. Er zijn meer schoenwinkels die daar last van hebben. Of beter: hadden. Schoenenreus, Dr Adams, Van Dalen, het zijn enkele bekende bewoners van de winkelstraten die ondertussen zijn omgevallen. De afgelopen drie jaar verdwenen volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bijna vierhonderd schoenwinkels. Begin 2012 telde Nederland nog 3395 schoenwinkels. Daarvan zijn er nu nog 3002 over, een daling van elf procent.

De winkels met schoenen voor een breed publiek hebben veel last van onlinewarenhuizen als Zalando. Maar er is meer. Ketens als Primark en H&M verkopen tegenwoordig naast kleding ook schoenen, en dat voor prijzen waarmee de schoenwinkels van Macintosh niet kunnen concurreren. Daarmee zorgen Primark en H&M voor een tweede effect waar Macintosh last van heeft. Zij zetten de prijzen van schoenen onder druk, zodat de winstmarge daalt. Dat is precies iets dat Macintosh met haar hoge schulden niet kan gebruiken.

Om die schulden te verlichten, is het winkelbedrijf al jaren bezig onderdelen te verkopen. Tien jaar geleden was het bedrijf actief in de mode, schoenen, telecommunicatie (BelCompany), meubels (Kwantum) en auto's (Halfords).

Destijds was een Macintosh-winkel een belangrijke speler in de Nederlandse en Belgische winkelstraten en draaide de onderneming omzetten van ruim een miljard euro per jaar. Vorig jaar was daar 870 miljoen van over. Voor dit jaar zal de omzet veel lager uitkomen omdat Macintosh een paar maanden geleden Kwantum heeft verkocht, met een omzet van 191 miljoen euro geen kleine jongen binnen het winkelbedrijf.

De verkoop van Kwantum leverde nogal honende commentaren op van beursanalisten. De bestuurders van Macintosh wisten voor de meubelwinkel 28 miljoen euro te beuren. Een fooi, vonden sommige analisten.

Het brede retailbedrijf van begin deze eeuw is inmiddels weer teruggekeerd naar de basis, naar de schoenen- en kledingwinkels in Nederland en België. Door zich voor de volle honderd procent daarop te concentreren, moesten de klanten en de winsten terugkeren, zo hield topman Kurt Staelens lang vol. Maar na de tegenvallende verkopen van november en december, kan hij ook niet anders meer dan vragen om een reddingsboei.

Wat is Macintosh?

Bij het grote publiek is de naam Macintosh niet bekend. Het winkelbedrijf bezit bekende namen van schoenwinkelketens als Scapino, Invito, Dolcis en Manfield. De wortels van het bedrijf reiken tot in de Limburgse mijnen. In de jaren dertig van de vorige eeuw begonnen de Nederlandse Staatsmijnen twee confectieateliers, om werk te bieden aan de vrouwen en dochters van mijnwerkers. Uit die naaiateliers kwam, na een samenwerking met het Britse Dunlop Rubber, het huidige Macintosh voort.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden