SBS6 laat onbekende sterren even stralen

Na de dansvloer en het zwembad wagen min of meer bekende Nederlanders zich dit seizoen bij SBS 6 op de skischans. Presentator Gerard Joling hoopt op een succes.

De jongens die bij Snowworld werken willen op de foto met Gerard Joling. "Als ik eerst je dingetje mag zien", roept de presentator in zachtroze skipak, met kronkelende vinger bij de gulp. Op de piste in Zoetermeer presenteert hij de deelnemers aan het SBS6-programma 'Vliegende Hollanders'. Joling laat het geflits van fototoestellen over zich heen golven. Zonder te knipperen, de wenkbrauwen en wimpers strak gefixeerd. Een professional, al formuleert hij het anders. "Wat ben ik ook een hoer", schalt het door de ijshal.

Anderhalf uur later gaat hij als laatste het apres ski-café binnen, de rest waarschuwend voor de kou. Handje hier, grapje daar, en neem vooral iets warms te drinken. Die combinatie, zijn hang naar het ordinaire en naar gezelligheid, maken dat hij bij SBS6 past. "Ik vind het een heerlijke zender", zegt Joling.

De voormalige 'campingzender' is al enkele jaren op zoek naar z'n identiteit, en daaraan heeft de overname door uitgeverij Sanoma en producent John de Mol in 2011 weinig veranderd. Deze maand werden de finale van 'Sterren dansen op het ijs' en de aftrap van 'The Next Pop Talent' bijgeschreven op de lijst tegenvallers.

Joling heeft die zoektocht meegemaakt, naar kijkers, de juiste koers en toon. "Ik heb er zoveel programma's gemaakt: Move like Michael Jackson. Popstars. Wie ben ik? Shownieuws. Sterren dansen, Sterren springen, en nu Sterren schansen. Ik merk dat ze nu terugvallen in het oude stramien. Wat dat is? Gezelligheid en ouwe jongens krentenbrood. Niet te moeilijk. Dat is denk ik ook wat de SBS-kijker wil zien."

Carlo Boszhard, presentator-komiek bij RTL4, adviseerde SBS6 onlangs toe te geven "aan dat beetje volkse, beetje foute karakter wat wel zo briljant zat in Sterren Springen. Tv-makers hebben de neiging om dingen chiquer te maken dan de kijker wenst." Als voorbeeld noemde hij het SBS-programma Shownieuws dat op RTL Boulevard is gaan lijken. "Hup, gewoon weer thuis op bezoek bij de C-sterren. De verjaardag van Dries Roelvink, Wolter Kroes. Daar krijg je het warm van."

C-sterren zijn goed vertegenwoordigd in het skispringteam dat vanavond aantreedt. Joling geeft eerlijk toe dat hij ook niet alle deelnemers kende. "Het Nederlandse sterrenlandschap is gewoon niet zo groot. Maar een onbekende ster staat vaak wel te springen van enthousiasme."

Emile Ratelband is een oudgediende die staat te trappelen. De motivatie-trainer vergelijkt skispringen met rolschaatsen. "De eerste vijf meter die je vliegt, zijn het engst. Daarna gaat de rest ook. Ik ben 64 jaar. Ik zei tegen mezelf: wie zou dit graag willen? Heel veel mensen. Wie zou de gelegenheid krijgen? Heel weinig mensen. Ik doe dit gewoon."

De ondernemer vergelijkt SBS6 met een slecht lopende winkel. "SBS 6 zit in transito, een veranderingsfase, waarbij zij vaste klanten kwijtraken. Alles is anders geworden, Shownieuws, Hart van Nederland, en dat levert weerstand op. Oude kijkers stel je teleur met de vernieuwing, nieuwe kijkers kijken niet omdat ze bij RTL of de NCRV te zitten."

SBS6 draait een nieuw programma dat niet meteen slaagt, zo weer de nek om. Moeten kijkers en programmamakers niet wat meer de tijd krijgen om aan elkaar te wennen? "Juist niet", zegt Ratelband. "Ik heb een eetwinkel in één jaar negentien keer verbouwd. Mijn vrouw en personeel werden gek, maar het werkte steeds niet, of ik nou pizza's of wraps verkocht. De twintigste keer sloeg ik de jackpot met een sushizaak. En iedereen zei: die Ratelband heeft ook altijd geluk." Blijven proberen is moedig, zegt hij over SBS6. "Voor zo'n grote organisatie is die flexibiliteit bijzonder." Fouten bestaan niet, geeft hij programmadirecteur Remko van Westerloo nog mee. "Alles is een leerproces. Totdat je in de kist ligt."

Bij zijn vorige werkgever RTL was Van Westerloo de man achter de plat- Haagse vakantievierders van 'Oh Oh Cherso'. Nu moet hij bij SBS6 niet alleen kijkers terugwinnen, maar het publiek ook verjongen, om de adverteerders en de aandeelhouders tevreden te stellen.

Reclamemakers vinden alleen kijkers onder de vijftig jaar interessant. Over 2012 was 54 procent van de SBS6-kijkers ouder dan 50, en de meeste kijkers zaten in de leeftijdsgroep 50-64 jaar, namelijk één op de drie. Verder blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek dat SBS6 beduidend meer vrouwen trekt, en meer lager opgeleid publiek, dan alle zenders gemiddeld.

'Vliegende Hollanders' is volgens Joling een sensationeler programma dan 'Sterren Springen', het duikplank-succes van vorig jaar. Maar een succes durft hij niet te voorspellen. Hij hoopt er het beste van. Woensdag kondigde Joling aan de komende tijd meer voor RTL4 te gaan werken.

'Vliegende Hollanders: Sterren van de Schans' is vanavond om 20.30 uur te zien op SBS6.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden