Savides filmde in de zwarttinten van Caravaggio

De jongen met het gele shirt, dwalend door de lange gangen van een middelbare school, nog onwetend van het bloedbad dat twee medescholieren later die dag zullen aanrichten. Of neem de twee vrienden, twintigers, die zonder water of voedsel de Amerikaanse woestijn in trekken. En denk even terug aan de jonge Blake, gemodelleerd naar Kurt Cobain, terwijl hij in zijn eentje door een donker, vochtig bos loopt. Jachtgeweer op de rug.

De beelden komen uit 'Elephant', 'Gerry' en 'Last Days', drie films waarin Gus Van Sant zich ontfermde over de dood. De regisseur werd ervoor geprezen. Met 'Elephant', zijn meesterstuk, won hij een kleine tien jaar geleden de Gouden Palm in Cannes.

Minder bekend is dat al die schitterende beelden afkomstig zijn van een en dezelfde cameraman, de vorige week op 55-jarige leeftijd overleden Harris Savides. Hij filmde de schooljongen in 'Elephant' alsof hij gewichtloos was. De verslaafde jongeman in 'Last Days' leek nog meer een geestverschijning, alsof hij al voorzichtig was losgekomen van de aarde. Voor 'Gerry' rende hij met zijn camera door de Nevada-woestijn en ving hij de schittering van de zoutvlakten in Utah.

Savides, zoon van Grieks-Cypriotische immigranten uit de Bronx, maakte videoclips voor Madonna en Michael Jackson, korte films voor Martin Scorsese en Wong Kar-wai, en ontwikkelde zich tot een van de meest toonaangevende Amerikaanse beeldenscheppers. Zes films maakte hij met Van Sant, een artistiek tweemanschap. Hij werkte met David Fincher, Woody Allen, Noah Baumbach en maakte met Sofia Coppola het Californische acteursportret 'Somewhere', ook al vond hij Los Angeles 'too bright and too sunny' en prefereerde hij New York.

Voor het geweldige misdaaddrama 'The Yards' van James Gray en het mysterieuze 'Birth' van Jonathan Glazer (met de hypnotiserende openingsbeelden van de eenzame jogger in Central Park) zorgde Savides via onderbelichting van het filmmmateriaal voor het opbreken van de kleuren. Zo kon hij de kleur zwart een paarse of bruine tint geven, filmend als Georges de la Tour, of beter nog, Caravaggio.

Gelukkig hebben we nog iets van Savides te goed. Zijn laatste film maakte hij met Sofia Coppola: het op ware gebeurtenissen gebaseerde 'The Bling Ring', waarin Californische tieners via internet de gangen volgen van celebrities, en bij hen inbreken. Je ziet hem staan, de jongen uit de Bronx, op Verona Beach. 'Too bright and too sunny.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden