Sanoma verkoopt 19 bladen

Uitgeverij New Skool Media wil nieuw elan geven aan tijdschriften

Bladenmaker Sanoma heeft voor negentien titels een koper gevonden. Het pakket van vooral gespecialiseerde bladen als Kijk, Vorsten, Knippie, Zin, FietsActief en Zeilen gaat naar de net opgerichte uitgeverij New Skool Media. Hoeveel er is betaald, maken de partijen niet bekend.

"Wij hebben gekozen voor deze special interest-bladen omdat ze een grote lezersmarkt hebben en een iets stabielere oplage dan de bladen gericht op een breed publiek", zegt Cor Jan Willig, een van de twee eigenaars van New Skool Media. "Deze bladen zijn redelijk gezond. We gaan online meer doen met deze titels, maar we zien ook zeker nog de kracht van print."

De 93 redactieleden gaan mee met de boedel. Willig, die zelf zeven jaar als uitgever bij Sanoma heeft gewerkt: "Tijdschriften staan of vallen met de mensen die ze maken. Op de redacties werken heel goede mensen. We denken dat door klein te blijven we meer aandacht kunnen besteden aan de ideeën die er al zijn. Die konden in het grote Sanoma niet goed tot wasdom komen, maar bij ons wel. We willen nieuw elan geven."

Sanoma kondigde vorig jaar een grote ontslagronde aan waarbij zeshonderd van de 1500 voltijdsbaan verdwijnen. Ook wil het van meer dan twintig titels af. Nog zeven titels wachten op een koper, waaronder Panorama en Playboy. Willig: "Ook dat zijn heel sterke merken. Daar kun je best wat mee als uitgever. Ik weet zeker dat er belangstelling is."

Het Finse Sanoma kocht in 2001 de bladen van Nederlands grootste tijdschriftenuitgever VNU. Sindsdien daalden de oplages en advertentieinkomsten gestaag. In 2011 werd Sanoma, dat ook een groot deel van de Finse media bezit, mede-eigenaar van SBS, het moederbedrijf van de zenders SBS6, Veronica en Net 5. Ook dat werd niet de advertentiemelkkoe waarop het aan de beurs van Helsinki genoteerde bedrijf had gehoopt. Sanoma leed vorig jaar 332 miljoen euro verlies. In 2012 boekte het concern nog een winst van 149 miljoen euro. De omzet daalde vorig jaar met bijna 7 procent naar 2,2 miljard euro.

Willigs zakenpartner is Rob Koghee, die 28 jaar in het uitgeversvak zit en ook eigenaar is van Blue Flower Media, een uitgeverij met tijdschriften als 1900, Rafael, 90 minutes en Schaatsen. Het tweetal is sinds december in onderhandeling met Sanoma. Zij vormen samen het management van New Skool Media. Willig: "We worden niet een nieuwe Sanoma. We houden de organisatie klein. Zaken als abonnementsadministratie besteden we uit. In deze tijd komt niks meer vanzelf, het wordt hard werken. Maar we denken dat er uit deze bladen een gezond rendement te halen is."

De FNV is verheugd over de overname en heeft vertrouwen in de jarenlange ervaring van de twee uitgevers.

De grote uitverkoop bij Sanoma

Verkocht aan

New Skool Media:

Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, Motor, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, delicious, Vorsten, Kijk, Know How, Zin, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen.

Nog te koop:

Panorama, Nieuwe Revu en Playboy en de glossy's Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Nouveau.

Bladen die Sanoma houdt:

Libelle, Margriet, Viva en Linda, jongerenbladen Donald Duck en Tina, Autoweek en de woonbladen VT Wonen en Eigen Huis & Interieur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden