Sanne Danz 'Het goede idee is er al, je moet het alleen herkennen'

"Ik heb van die archetypische faalangstdromen: treinen missen, eindexamen doen. De sets zien er altijd exact hetzelfde uit: het station, het huis, de supermarkt, de school. Dat vind ik zó raar, alsof ik maar één filmdecorloods heb. Maar het zijn niet mijn decors.

In Nederland wordt mijn werk niet zo gezien, in het beste geval staat mijn naam in een recensie. Maar in Duitsland, waar ik met regisseuse Jetske Mijnssen twee voorstellingen maakte, word ik verantwoordelijk gehouden voor hoe het eruit ziet. Voor het eerst krijg ik boegeroep, kritiek, maar ook de complimenten. Het is prettig om zo serieus genomen te worden.

Bij de Mozart-opera 'Die Entführung aus dem Serail' in Essen wilden Jetske en ik de harem er helemaal niet in, geen mannen met puntschoenen, niks oubolligs. Onder het op het eerste gezicht zo dunne verhaaltje ligt een diep tragisch verhaal over liefde en het menselijk tekort. Dat moest zichtbaar worden.

Er is een fase in de voorbereiding van zo'n voorstelling waarin de bal helemaal bij mij ligt, voor mij is dat de droomfase. Voor mijn dochters heel vervelend, want ik ben er dan echt maar half. Ik doe niet zoveel, ik teken niet, het is een vage, wazige slaapwandeltoestand waarin ik vergeet boodschappen te doen, maar het is ook een vorm van hyperconcentratie. In mijn hoofd vormt zich een ruimte, die vult zich en raakt weer leeg. Ik zie materiaal en kleur en licht, vooral de lichtinval. Mijn werk is vrij minimalistisch, dus het is nooit een heel gevulde droom, eerder een uitgebeend iets. Pas na een hele tijd wordt het helder en ga ik tekenen.

Soms ga ik naar de kunstboekhandel, en bijna altijd pak ik precies het boek dat ik nodig heb! Dat is die hyperconcentratie: wat ik niet nodig heb zie ik niet eens. Als het goed gaat, gaat het zonder worsteling: het goede idee is er al, je moet het alleen herkennen.

Het idee voor het droste-effect bij 'Die Entführung' kreeg ik tijdens een autorit met mijn vader, terwijl we het juist hadden over dat je soms iets vindt wat je totaal niet zoekt, kom, hoe heet dat ook weer... Serendipiteit! Het decor moest een kamer in een kamer in een kamer zijn en zo een verhaal vertellen over verschillende lagen in een mens, psychische ruimten. Kijk hier, de maquette, uiteindelijk schuift het witte decor uit elkaar naar achteren.

Dat minimalistische is echt mijn kenmerk ja. Alhoewel: ik heb net een enorme lijst rekwisieten naar de Komische Oper in Berlijn gestuurd voor 'Ali Baba'. Daar moeten gewoon veel spullen bij: een karretje met meloenen, plastic emmers, gieters. Wezensvreemd voor mij, maar ja: het begint op een bazaar, het is voor kinderen. Als je dan een wit decor zou maken, zou je het publiek echt iets ontnemen."

Sanne Danz (1961) maakte sinds 1986 zo'n 140 decors voor theatervoorstellingen. 'Die Entführung' is nog te zien in Essen. Eind oktober gaat 'Ali Baba und die 40 Räuber' in première. www.sannedanz.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden