Sanering schulden Eurotunnel mislukt

parijs – Eurotunnel, het zwaar noodlijdende bedrijf dat de spoortunnel onder het Kanaal exploiteert, start een procedure om zich tegen zijn schuldeisers te beschermen.

Met deze vorm van surseance kan het tunnelbedrijf werken aan een financiële reorganisatie zonder dat de crediteuren roet in het eten gooien. Het besluit viel gisteren nadat woensdagnacht de laatste pogingen waren mislukt om een akkoord te sluiten over het afboeken van een groot deel van de schuldenlast.

Die schuld (inclusief rente) ter waarde van 9,1 miljard euro ontstond onder meer doordat de kosten voor de aanleg van de onderzeese spoorverbinding tussen Frankrijk en Engeland destijds enorm uit de hand waren gelopen. In mei kwam Eurotunnel met een groep banken tot overeenstemming over een halvering van de schuld. Zonder zo’n sanering zou Eurotunnel failliet gaan, met als gevolg dat honderdduizenden beleggers hun geld compleet kwijt zouden zijn. Een kleinere groep crediteuren, onder leiding van Deutsche Bank, vond echter dat ze er te bekaaid van af kwamen.

Hoe het ook afloopt met Eurotunnel, de 50 kilometer lange Kanaaltunnel zelf zal niet gesloten worden. Ook blijven de treinen rijden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden