Samsung wil verder als start-up

Zuid-Koreaanse elektronicareus doet afstand van autoritaire en hiërarchische bedrijfscultuur

Werkdagen van veertien uur en meer? Dat moet afgelopen zijn. Eindeloze vergaderingen? Verleden tijd. Onvoorwaardelijke nederigheid van ondergeschikten? Nepotisme in de bedrijfstop? Ook liever niet meer. Samsung, 's werelds grootste fabrikant van mobiele telefoons, geheugenchips en televisies doet afstand van de normen en waarden die Koreaanse firma's al honderd jaar kenmerken. Samsung wil door het leven met de mentaliteit van een start-up.

Vanwaar die ommezwaai? Naar eigen zeggen bedreigt de autoritaire en hiërarchische bedrijfscultuur de innovatiekracht van het bedrijf. De vraag naar Samsungproducten is tanende en concurrenten halen het Zuid-Koreaanse concern links en rechts in.

Daarom hield de directie deze week een ceremonie op het hoofdkantoor in de stad Suwon. Alle bestuurders ondertekenden een verklaring waarmee zij beloofden de traditionele gedragslijn op te geven. Een eerste stap in een nieuw en flexibeler tijdperk?

Er is in ieder geval behoefte aan een nieuwe strategie. Aan vindingrijkheid, aan creativiteit, aan snelheid. Want de smartphones van Samsung zijn niet meer zo onderscheidend en winstgevend als eerder. Een nieuw waterbestendig model verandert daar weinig aan.

Chinese rivalen als Huawei veroveren de wereld met gelijkwaardige en goedkopere telefoons. Samsung probeert aan te klampen met robots en apparaten voor de gezondheidszorg, maar loopt achter op Silicon Valley (vooral op Google) met zijn zelfrijdende auto's en kunstmatige intelligentie.

In juni dit jaar maakt het bedrijf de definitieve reorganisatieplannen bekend. Hoewel Jae-Yong Lee zijn zieke vader Kun-Hee Lee toch lijkt op te volgen als topman (nepotisme), krijgen werknemers dan duidelijkheid over het nieuwe vakantiesysteem, zodat ze meer tijd met familie kunnen doorbrengen. Het aantal managementniveaus wordt teruggebracht en het personeel krijgt meer inspraak. "Zo kunnen we snel besturen en continu innoveren."

De traditionele bedrijfscultuur heeft zijn wortels in de Japanse overheersing (1910-1945). Sindsdien bestuurden families conglomeraten, werd het normaal een heel leven bij één bedrijf te werken en woog senioriteit zwaarder dan prestatie. Militaire discipline drong binnen sinds de oorlog met Noord-Korea.

Nog steeds ondergaan nieuwe werknemers twee intense trainingsweken op het platteland, vergelijkbaar met de zware trainingskampen aan het begin van de Zuid-Koreaanse dienstplicht. 'Rekruten' van Samsung worden gedrild in de geschiedenis en principes van het bedrijf en krijgen weinig slaap, ter voorbereiding op hun toekomstige werktempo, zo weet The Economist.

Deze cultuur heeft het elektronicaconcern ver gebracht, maar het hinderde ook de werving en doorstroom van toptalent. Tegenwoordig genieten veel jonge Zuid-Koreanen hun opleiding in het buitenland, met alle nieuwe ervaringen van dien. Ook zijn ze minder snel bereid hun familieleven op te geven voor een carrière. Dat dwingt bedrijven hun wervingsbeleid te veranderen.

Zuid-Koreaanse analisten zeggen tegen persbureau AP dat Samsung voor een enorme uitdaging staat. Sommigen hebben weinig vertrouwen in de poging de bedrijfscultuur te veranderen. Anderen suggereren dat de reorganisatie enkel is bedoeld om in de kosten te snijden en slecht presterende werknemers te lozen. Samsung Electronics is een kolos, heeft een omzet van 175 miljard euro en wereldwijd bijna 240.000 werknemers.

Young-Woo Kim, analist voor SK Securities, is het meest sceptisch: "De cultuur van heel Zuid-Korea is gebaseerd op senioriteit en militarisme. Denkt Samsung daar een einde aan te maken door simpelweg het hiërarchisch systeem aan te passen? Dat gaat nooit gebeuren."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden