Samsung heeft nog wél interesse in Fokker

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Samsung Aerospace Industries ontkent ten stelligste dat het Fokker als mogelijke samenwerkingspartner definitief heeft afgeschreven. Maar wat het Zuid-Koreaanse concern nu precies wil met Fokker en vooral op welke termijn, blijft onduidelijk.

Begin deze week maakte het persbureau Yonhap News Agency bekend dat het Zuid-Koreaanse ministerie van handel, industrie en energie over een rapport beschikt waaruit blijkt dat de drie andere partners Hyundai Space and Aircraft, Daewoo Heavy Industries en Korean Air geen brood zien in een samenwerking met Fokker. Sterker nog, de drie worden in dat rapport - overigens in een adem met Samsung - genoemd als potentiële kopers van de Zweedse vliegtuigbouwer Saab-Scani AB.

Volgens een woordvoerder van Samsung is echter het consortium nog niet uit elkaar gevallen en wordt nog altijd met de Zuid-Koreaanse overheid over Fokker gesproken.

Conclusie

Uit een brief van Samsung die op 19 december bij de curatoren is binnengekomen, kan echter wel de conclusie worden getrokken dat gesprekken tussen de leden van het consortium en de Zuid-Koreaanse overheid zeker niet op korte termijn tot resultaten zullen leiden. Sinds die tijd is het stil geworden, aldus zegt een woordvoerster van het ministerie van economische zaken.

De curatoren wilden dinsdag geen commentaar geven op de verwarrende berichten uit Zuid-Korea. Volgens een Fokker-woordvoerster is geen officieel bericht ontvangen dat Fokker van het lijstje is geschrapt.

Eerdere overnamebesprekingen tussen Samsung-dochter Samsung Aerospace en Fokker liepen in november al stuk na bemoeienis van de Zuid-Koreaanse regering. De regering achtte het te riskant de overname van de Nederlandse vliegtuigbouwer alleen aan Samsung over te laten.

De curatoren besloten daarop de onderhandelingen met Samsung af te breken. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Bain and Company, door de Zuid-Koreaanse regering ingeschakeld als adviseur, zou de overname van Fokker het Aziatische conglomeraat zo'n 850 miljoen dollar, ongeveer 1,5 miljard gulden, hebben gekost.

Interesse

De Zuid-Koreanen blijken niet alleen nog interesse te hebben voor het segment van de markt waarin Saab en Fokker opereren. Het blad Flight International meldt in het eerste nummer van dit jaar dat exact dezelfde groep ook wil meedraaien in het Airbus-project.

De vier zouden risicodragend kapitaal willen leveren voor de ontwikkeling en de vervaardiging van vliegtuigen in de 500 tot 800 zitters A3XX. Airbus is naarstig op zoek naar nieuw kapitaal voor die serie, zeker nu blijkt dat de ontwikkeling van de A3XX niet de aanvankelijk geraamde 8 miljard dollar, maar eerder 10 miljard kost.

Tijdens een begin december gehouden bijeenkomst met 17 luchtvaartmaatschappijen zou grote belangstelling voor de nieuwe serie zijn gebleken. Topman Jurgen Thomas van Airbus Industrie wil de namen nog niet onthullen, maar met drie grote vooraanstaande maatschappijen zouden al onderhandelingen over de A3XX-serie worden gevoerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden