Samoerai en andere snoepjes

Met de feestelijke Japanse samoerai-musical 'Zatoichi' begon gisteravond het 33ste International Film Festival Rotterdam. De Japanse regisseur en hoofdrolspeler Takeshi Kitano kwam gistermiddag uit Tokio overgevlogen, om samen met co-directeuren Simon Field en Sandra den Hamer de opening te verrichten.

Simon Field had zichzelf geen mooier cadeau kunnen geven, in een volgepakte bioscoop op het Rotterdamse Schouwburgplein. De scheidende festivaldirecteur, die deze week zijn achtste en laatste festival beleeft, heeft de Aziatische cinema altijd een warm hart toegedragen. De komst van de Japanse legende Takeshi Kitano, die in Nederland roem verwierf met gestileerde en buitengewoon lyrische gangsterfilms, is zelfs een persoonlijk eerbetoon aan Simon Field. Field haalde de Japanse regisseur in 1994 voor het eerst naar Londen, toen Takeshi Kitano nog geïntroduceerd moest worden bij het Europese publiek, en Simon Field zelf nog directeur was van het Londense Institute of Contemporary Art. Nu zijn we tien jaar verder, en Kitano is een naam over de hele wereld.

Behalve Kitano worden er deze week nog zo'n driehonderdvijftig filmmakers in Rotterdam verwacht. Jonge talenten strijden in competitie om de drie Tiger Awards, en worden gejureerd door schrijver Hafid Bouazza, voormalig Museum Boijmans-directeur Chris Dercon en filmmakers Claire Denis, Júlio Bressane en Jang Sun-woo. Een Italiaanse debutant laat de seizoenen voorbij fladderen in 'Ballo A Tre Passi'. Een Taiwanese leerling (Lee Kang-sheng) probeert de intensiteit van zijn leermeester (Tsai Ming-liang) te benaderen in 'The Missing'. Hopelijk valt er verderop in de Tiger-competitie nog echt te snoepen, van frissere ideeën vooral.

Van de drie Filmmakers in Focus vallen vooral de Nigeriaanse regisseur Tunde Kelani en de Amerikaanse avant-gardist Ken Jacobs in het oog. Het werk van de Chileense Parijzenaar Raúl Ruiz (onder meer de Proust-film 'Le Temps Retrouvé) denken we te kennen, maar misschien sneuvelt dat vooroordeel wel. Voor de wereldpremière van 'Responso', Ruiz' hommage aan Huub Bals, oprichter van het festival, zit de animo wel goed. En natuurlijk willen we Willeke van Ammelrooy zien in 'Het Dak van de Walvis' (1981), zowaar een Nederlandse titel in Ruiz' oeuvre.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden