Samen meisjes bevrijden uit verre bordelen

Goede doelen bundelen eenmalig hun krachten voor de strijd tegen kinderprostitutie

Niet strijden om de gunst van gevers, maar voor één keer gezamenlijk optrekken: tegen kinderprostitutie in ontwikkelingslanden. Die strijd, van de stichting 'Free a Girl', is voor 28 collega-organisaties reden genoeg om het eigen belang even te vergeten. Gisteren vroegen ze onder de noemer 'Goede doelen voor één goed doel' aandacht voor het werk van de kleine stichting, die minderjarigen uit bordelen wil bevrijden.

Free a Girl vroeg er zelf om, zegt directeur Evelien Hölsken, die meer geld voor de strijd wilde ophalen. "Andere goede doelen weten hoe belangrijk donaties zijn. Daarom besloten we bij hen aan te kloppen." Als eerste zegde Plan Nederland zijn medewerking toe. Daarna volgden andere goede doelen, zoals het Liliane Fonds, het Rode Kruis, SOS Kinderdorpen, Slachtofferhulp en Unicef Nederland.

Stichting Free a Girl is actief in landen als India, Bangladesh en Brazilië. De afgelopen zes jaar heeft de organisatie 3367 meisjes bevrijd uit Aziatische bordelen. Vooral in India is kinderprostitutie een groot probleem. "Kinderen worden opgesloten in hokken van één bij twee meter", zegt Hölsken. "Als er een klant komt, wordt het slot er tijdelijk afgehaald. Op deze manier ontvangen de meisjes vijftien tot twintig klanten per dag."

De organisaties maakten gisteren vooral gebruik van sociale media. Ze spraken ieder hun eigen netwerk aan door banners te plaatsen op Facebook, Twitter en hun eigen website. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) plaatste bijvoorbeeld een foto op Facebook waarop enkele medewerkers in een reddingssloep de letters 'Free a Girl' omhooghouden. Dance4Life doneerde een radiocommercial en een videoboodschap, het Liliane Fonds plaatste billboards buiten. En op de voorgevel van het hoofdkantoor van Plan Nederland in Amsterdam hing een spandoek met het telefoonnummer voor donaties erop. Per SMS konden mensen geld doneren aan Free a Girl, of bijdragen aan publiciteit voor de actie. Gisteren bracht dat al veel zendtijd op radio binnen en advertentieruimte op internet.

Help je met zo'n actie niet de concurrent, omdat de gulle gever het geld dan niet meer kan uitgeven aan het eigen goede doel? "Nee", zegt een woordvoerder van de KNRM. "Onze werkvelden liggen ver uit elkaar. Wel was dit eenmalige gunst."

Ook de stichting Voedselbanken heeft geen last van rivaliteit. "We zijn begaan met mensen die het slecht hebben. Het kost ons niks, de aandacht is een kleine moeite."

De stichting Sintvoorieder1 pleit voor structurele samenwerking tussen de verschillende stichtingen. "We zijn allemaal eilandjes", zegt een woordvoerder. "Juist de kleinere stichtingen zouden elkaar moeten helpen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden