Salzburg onderneemt actie tegen 'taxi-ouders' bij scholen

In Oostenrijk komt 20 procent van de kinderen met de auto naar school. Beeld ANP

De oudertaxi, zo noemen ze in Oostenrijk ouders die hun kind 's ochtends met de auto naar school brengen en hen dan het liefst ín het schoolgebouw zouden afzetten. 

Hoewel ouders veiligheid juist als reden opgeven, leidt dat vaak tot chaotische en gevaarlijke taferelen. Reden voor de stad Salzburg om bij zes scholen 's ochtends een 'rijverbod' af te kondigen. Voorlopig gaat het om een proef. Bevalt die, dan gaan andere scholen meedoen. Actievoerders en scholen in Wenen willen het voorbeeld volgen.

Uit onderzoek van de Verkeersclub Oostenrijk (VCÖ) blijkt dat 20 procent van de Oostenrijkse kinderen met de auto naar school komt. Soms kan dat natuurlijk niet anders, maar vaak zijn ouders vooral bang dat hun kind iets overkomt. In Salzburg zijn dat dagelijks zo'n 1600 autoritten die niet alleen bijdragen aan de ochtendspits, maar die bij de scholen zelf geregeld voor bijna-ongelukken zorgen.

"Voor onze school hebben we nauwelijks een stoep. Terwijl auto's parkeren of wegrijden, rennen er kinderen langs. Als mensen keren of achteruit rijden, zien ze vaak niets. Ik ben altijd bang dat het een keer echt misgaat", zegt schooldirectrice Sabine Roider tegen de publieke omroep ORF. Veel scholen in Salzburg hebben een eindje van de school afzetzones voor oudertaxi's, maar daar maakt niemand gebruik van. Daarom dus de nieuwe maatregel. Nu zijn de straten voor de scholen een half uur lang autovrije zones die worden afgezet met een harmonicahek midden op de straat. Conciërges en politie houden een oogje in het zeil om te voorkomen dat ouders die hekken op eigen houtje weghalen.

Verzet

De eerste week verliep probleemloos, al was er vooraf het nodige verzet van ouders tegen de maatregel. Meer kinderen dan voorheen komen inderdaad op eigen houtje, of in gezelschap van oudere scholieren. Voor ouders die hun kind toch met de auto willen of moeten brengen is een stuk verderop een afzetzone, en tot nu toe maakt iedereen daar netjes gebruik van.

Verzet van ouders is de reden dat een andere Oostenrijkse stad, Graz, nog niet aan het experiment begonnen is, al praat die stad er al langer over en zien ze ook daar de voordelen. Niet alleen neemt de verkeersveiligheid toe, ook worden de kinderen zelfstandiger, leren ze met het verkeer om te gaan en, niet in de laatste plaats, bewegen ze meer, wat hun concentratievermogen ten goede komt.

Afgekeken heeft Salzburg het idee van Bolzano, de grotendeels Duitstalige stad in het Italiaanse Zuid-Tirol. Daar werd 21 jaar geleden een tijdelijk rijververbod bij scholen ingevoerd. Sindsdien komt het overgrote deel van de scholieren met het openbaar vervoer, te voet of met de fiets naar school. Ze krijgen speciale verkeerslessen en er zijn klaarovers bij gevaarlijke kruispunten.

Toen Bolzano het rijverbod invoerde, waren niet alleen de ouders, maar ook de leraren en veel buurtbewoners tegen. Maar het werd zo'n succes dat andere steden in Zuid-Tirol volgden. In Wenen wil de actiegroep 'Geht-doch.Wien' dat iedere wijk in 2020 minstens één school met een tijdelijke autovrije zone krijgt. De groep haalde afgelopen dagen 300 handtekeningen op. Nog 200 handtekeningen, en de Weense gemeenteraad moet zich over het voorstel buigen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden