Sadettin Kirmiziyüz doet ertoe

HANNY ALKEMA

theater

De Radicalisering van Sadettin K. Trouble Man/Frascati Producties *****

Hij begint met een mop; en eindigt met een mop, blasfemischer dan de ooit beruchte ezelscène van Gerard van het Reve. Met een onverwachte finale. En ik schiet vol: tranen in de ogen, dikke keel.

Sadettin Kirmiziyüz kent zijn klassiekers. Hij is geen moppentapper, wil dat niet eens zijn, maar weet dat het in theatrale zin een techniek is, die een direct contact met het publiek kan afdwingen. En dat wil hij, want hij heeft een betoog te houden, dat zo persoonlijk is als een betoog maar kan zijn.

'De Radicalisering van Sadettin K.' gaat niet over zomaar iets. Hij zet zichzelf in als subject in de kwestie of en hoe een mens kan radicaliseren. En betrekt daar het publiek heel direct in. Kom maar op. Homo? Vreemd gegaan? Atheïst? Hier handjes in de lucht: in Saoedi-Arabië kom je er niet mee weg.

In zijn presentatie hanteert Kirmiziyüz een vorm, die de intelligentie van een doordachte theatermonoloog en de snelheid van stand-up comedy combineert. En ontvankelijkheid creëert. Voorwaarde om de verbeelding te raken en je zo mee te sleuren naar de achterkant van de werkelijkheid.

Op de speelvloer staat een tank. Witgeschilderd. Ernaast Kirmiziyüz, wapen in de hand, strak gezicht, bloedserieus. Sinds hij vorig jaar een kind kreeg, is alles veranderd. Bouwde hij daarvoor een schild van moppen om zich heen, nu is hij het relativeren moe. Zijn kind moet later trots op hem kunnen zijn.

Als strijder tegen onrecht, discriminatie, intolerantie? Hij die bij alles denkt: mooie scène voor in het theater? De humor, de zelfspot, die er in vorige producties soms vanaf spatte, zit hier veel dieper.

Net zoals schijnbaar losjes met wit zand uit een benzinetankje wordt geschetst hoe eeuwen her Turks sprekende gelukszoekers van oost naar west trokken en kruisvaarders van west naar oost. Tot alle lijnen in elkaar verzanden en zo de factor toeval tevoorschijn komt. Stel je voor: een islamitische Goethe.

Kaal, radicaal is de voorstelling. En hoe kwetsbaar. Kirmiziyüz is misschien wel de belangrijkste theatermaker van dit moment. Hij kan het particuliere van een frustratie signaleren, die tegelijk maatschappelijk breder trekken en verbinden met historie en actualiteit.

Dit is een diep menselijk statement, dat zich in je lijf nestelt. Intiem, waarachtig theater en o zo herkenbaar. 'Sadettin K.' doet ertoe.

Tot en met 16-12. Info: www.troubleman.nl of www.frascatitheater.nl

foto sanne peper

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden