Sabu houdt van serieuze ironie

Sabu noemt de Japanse regisseur Hiroyuki Tanaka (36) zich sinds hij als acteur een gangster met die naam speelde. ,,Het is op Japanse filmsets de gewoonte dat je acteurs bij de naam van hun personage aanspreekt.'' De bijnaam beviel zo goed, dat ook nu Sabu zijn acteercarrière afgesloten lijkt te hebben en hij al aan zijn vierde film als regisseur en scenarist toe is, hij hem nog steeds blijft gebruiken.

Voor de première van de slapstickachtige misdaadfilm 'Monday' is Sabu in Nederland en in zijn uitspraken weet hij dezelfde spot te leggen die ook de film kenmerkt. Zoals wanneer de invloed die vorige generaties Japanse filmers op hem hebben gehad ter sprake komt. ,,Akira Kurosawa was de grootste regisseur en eigenlijk vind ik dat alle Japanse filmers alleen maar zijn films zouden moeten bestuderen, en buitenlandse films moeten vergeten. Maar tegelijkertijd moet ik toegeven dat van Kurosawa in mijn werk helemaal niets is terug te vinden.''

Eerder sluit de film 'Monday', met zijn gestileerde beelden van een yakuza-nachtclub en de liefkozende close-ups van de rood gelakte nagels van een gangsterliefje, aan bij de eerbetonen die bijvoorbeeld de Coen-broers aan oude misdaadfilms brengen. Het is een wereld waar de kantoorklerk Takagi in verzeild raakt als hij zich na een rampzalig verlopen begrafenis een weekeinde gaat bezatten, en op de maandag die volgt reconstrueert hij in een hotel geheel verbijsterd zijn eigen daden.

Sabu: ,,Het idee voor 'Monday' is ontstaan als een gevolg op de reacties die ik op mijn eerdere films als 'Postman blues' kreeg. Steeds opnieuw kwam het geweld ter sprake en wilde men weten of ik niet iets kon maken zonder wapens en zonder yakuza's.'' Dat inspireerde Sabu niet tot het soort film waarnaar gevraagd werd, hij liet de gewelddadige scènes die vanaf het begin in zijn werk te vinden waren nu gepaard gaan met een forse dosis moralisme. Op alle televisiekanalen die in Takagi's hotelkamer worden ontvangen wordt gesproken over de kwalijke gevolgen van alcoholmisbruik en wapenbezit, en ook Takagi zelf verklaart plechtig na zijn vierde moord dat het het geweer was dat van hem een moordenaar maakte.

Moralisme dus, dat sommige westerse critici in 'Monday' een film met een boodschap deed ontdekken, maar tegelijkertijd is Takagi's oproep tot het neerleggen van de wapens zo grotesk, dat het moeilijk wordt gemaakt om er meer dan een grap in te zien. In hoeverre meent Sabu eigenlijk wat er in 'Monday' wordt gezegd? ,,Het is serieuze ironie'', antwoordt hij het met een glimlach. ,,Wanneer iemand een boodschap in mijn film vindt is dat heel goed, maar wie het alleen als een parodie ziet, kan ik ook geen ongelijk geven.'' In Japan leverde 'Monday' dan ook geen misverstanden op.

,,Iedereen met wie ik over de film sprak, was zich bewust van de dubbele bodem.''

Met vier films binnen vier jaar werkt Sabu in een hoog tempo, en problemen bij het vinden van financiering heeft hij zelden gehad. ,,Meestal is het zo dat ik tijdens de productie van de ene film al wordt benaderd voor de volgende, en omdat ik zelf schrijf en dus niet op zoek hoef te gaan naar scenario's, kan ik direct verder werken.'' Maken zijn films dan zoveel winst, dat de producenten zo voor hem in de rij staan? Lachend: ,,Het enige wat ik zeker weet is dat mijn films nooit verlies hebben geleden. Maar als ik probeer om erachter te komen hoeveel ze hebben opgebracht, en hoeveel er aan is verdiend, krijg ik nooit een helder antwoord.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden