Ruzie over plaatsing oplaadpalen e-auto's

Benzinepompen langs snelweg willen nieuwkomer beconcurreren

Tankstations hadden twee jaar geleden totaal geen interesse in het plaatsen van laadpalen voor elektrische auto's. Twee jonge ondernemers sprongen in het gat, richtten Fastned op en kregen van Rijkswaterstaat een vergunning voor 201 locaties. Nu willen enkele snelwegstations op zo'n locatie toch ook een paal exploiteren. Fastned maakt bezwaar.

De grote oliemaatschappijen was gevraagd of ze elektrische snellaadpunten konden openen, weet Michiel Langezaal, directeur van Fastned. Niemand zei ja. Na een jaar overleg met grote tankstations als Shell en BP, opende Rijkswaterstaat een publieke aanbesteding. Fastned schreef zich in voor alle 245 locaties.

"Tankstations wilden er niet aan beginnen, omdat het een einde maakt aan gemakkelijk geld verdienen met olie. Door het aan anderen over te laten, en die ook nog tegen te werken, stellen ze hun verlies een aantal jaren uit", zei Langezaal er destijds over. En tegengewerkt zijn ze. De Vereniging voor Particuliere Rijkswegvergunningshouders van tankstations (VPR) meende dat de overheid geen vergunning had mogen geven aan Fastned vanwege de benzinewet waarin staat dat er geen nieuwe concessies voor brandstofstations mag worden verstrekt.

Maar is stroom brandstof? Fastned vindt van niet. De rechter gaf het bedrijf vorig jaar gelijk. Het Gerechtshof heeft nu dat vonnis in een hoger beroep bevestigd. En ook gezegd dat benzinestations niet automatisch rechten bezitten om elektriciteit te verkopen. Langezaal trekt een vergelijking met de telecommarkt. "KPN had ook niet het alleenrecht op mobiele-telefoonfrequenties omdat ze al telefonie aanboden."

Fastned, dat in juli dit jaar naar de beurs ging, heeft inmiddels negentien stations gerealiseerd waar elektrische auto's in zo'n twintig minuten hun accu kunnen opladen. Er is nu een handjevol ondernemers dat ook laadpalen bij hun tankstation wil plaatsen en daarvoor een vergunning heeft gekregen van Rijkswaterstaat. Op sommige locaties gaat het om plaatsen waarvoor Fastned ook een concessie heeft, en daar is Langezaal niet blij mee.

Fastned heeft tegen een vijftal vergunningen van benzinestationhouders voor laadpalen bezwaar ingediend. "We zijn concessiehouder voor 201 locaties en vinden het vreemd dat andere partijen op dezelfde plek ook een laadpaal mogen exploiteren," zegt Langezaal.

Een van hen is Peter Verhallen, met een BP-station bij het Brabantse Geffen. Hij was verbaasd over het bezwaar. "Ik vind het onbehoorlijk. Fastned wil blijkbaar een monopoliepositie langs snelwegen."

Verhallen vindt het maar niets dat Fastned zijn laadpalen op de parkeerplaats bij zijn tankstation wil plaatsen, zegt hij in Tankpro, het vakblad voor tankstations. Hij vindt dat die daarvoor niet bedoeld is. Langezaal: "Wij willen eigen stations bouwen. De parkeerplaats is niet van de tankhouder maar van Rijkswaterstaat. Wij verbouwen die op zo'n manier dat er een Fastned-station kan staan. En daar gaan wij toch ook niet fossiele brandstoffen aanbieden."

De VPR stelt in Tankpro dat voor pomphouders frustratie, over het rechterlijk besluit over de fastned-vergunning, geen reden is om nu ook laadpalen te willen. "De ondernemers denken gewoon dat dit rendement oplevert", aldus de belangenclub. "Dat is op zich heel goed", aldus Langezaal. "Wordt de elektrische auto eindelijk serieus genomen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden