Rutte en Hoekstra voeren een stil gevecht voor de belangen van KLM

Minister van financiën Wopke na afloop van het treffen met Air France KLM-topman Ben Smith. Beeld EPA

Twee ministers en premier Mark Rutte bemoeien zich met de machtsstrijd binnen Air France KLM. Stille diplomatie is het beste, meent de minister-president.

Het Nederlandse kabinet zet alle registers open om de Fransen te wijzen op het belang van KLM voor Nederland. De Nederlandse staat bezit 5,9 procent van de aandelen van KLM, maar de extra zeggenschap die daarop rustte na de overname in 2004 bestaat niet meer. Daarom moeten de ministers Wopke Hoekstra (financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) diplomatiek opereren om Air France ervan te weerhouden de zelfstandigheid van KLM verder in te perken.

Hoekstra en Van Nieuwenhuizen hadden vrijdagochtend een gesprek met Ben Smith, sinds kort bestuursvoorzitter van Air France KLM. De Canadees maakt een tour door Nederland,  sprak met de pilotenvakbond en had ook een onderhoud met de top van KLM zelf in Amstelveen.

Intensief gesprek

Hoekstra gaf geen details over het gesprek met Smith maar zei na afloop dat hij de belangen van Schiphol en KLM heeft onderstreept. Hij vindt het raar dat er discussie is over de positie van KLM terwijl dit onderdeel veel beter presteert dan Air France. “Het gesprek was intensief. Het gaat om duizenden en duizenden banen. We willen die voor de lange termijn waarborgen.” Hoekstra sprak maandag al met de Franse minister van financiën Bruno le Maire. De Franse staat heeft bijna 15 procent van de aandelen van Air France in handen.

Het kabinet wil niet afhankelijk worden van beslissingen in Parijs. Onder meer voor de vestiging van hoofdkantoren is KLM van waarde. De luchtvaartmaatschappij maakt Amsterdam bereikbaar vanuit een groot aantal landen. Dat is een voordeel als internationale bedrijven een nieuwe vestigingsplaats zoeken.

Premier Mark Rutte bemoeit zich met de machtsstrijd binnen Air France KLM. Hij noemde na de ministerraad de belangen van KLM ‘vitaal voor de Nederlandse economie’. Maar over gesprekken met de Fransen wilde hij niks zeggen. “We werken er hard aan. Er zo min mogelijk in het openbaar over zeggen is het beste.”

Extra zeggenschap

Air France ging in 2004 samenwerken met KLM. Afgesproken werd dat de Nederlandse staat een plukje aandelen in handen hield voor een aantal jaren, met speciale bevoegdheden om de belangen van KLM te beschermen. De extra zeggenschap van de staat verdween in 2010. Camiel Eurlings, eerst minister van verkeer en daarna president-directeur van KLM, wist die bevoegdheden niet binnenboord te houden. Sindsdien moet het kabinet het vooral hebben van diplomatiek overleg. Er is voortdurend spanning over de machtsverhoudingen tussen Fransen en Nederlanders.

De vrees is nu dat de Fransen meer zeggenschap willen over de geldstromen bij KLM. Smith zou van de combinatie Air France KLM meer een eenheid willen maken. De vraag in Amstelveen is of dat er niet per definitie toe gaat leiden dat de belangen van de Fransen de boventoon gaan voeren.

Vakbonden van KLM zijn bang dat de baan van KLM-directeur Pieter Elbers op de tocht staat. Hij is geliefd bij het personeel maar mogelijk willen de Fransen van hem af omdat hij de belangen van KLM in de combinatie met Air France te veel zou beschermen.

Lees ook:

Blufpoker kan KLM duur komen te staan

KLM speelt hoog spel om moederbedrijf Air France-KLM op afstand te houden. Dat is niet zonder risico.

KLM-vakbond: Canadese topman helpt ons uit de Frans-Nederlandse kramp

Air France-KLM moet zich richten op de boze buitenwereld, niet op interne gedoe, zegt Bob van der Wal van de Vereniging van KLM Professionals. En met de nieuwe topman moet dat lukken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden