Rustpunten en vergezichten

Componist en gitarist David Dramm staat met één been in de gecomponeerde muziek, met het andere in de rock'n roll, maar af en toe doet hij stapjes opzij naar de wereld van de jazz en geïmproviseerde muziek. Die onduidelijkheid maakt de muziek van zijn trio Analecta (met Carl G. Beukman contrabas en Gert Jan Prins drums) vaak zo boeiend. Het speelt in het rock-circuit, maar ook in dat van de improvisatiemuziek. Het is een buitenbeentje, dat eigenlijk nergens bijhoort.

KEES POLLING

Twee jaar na hun debuut-cd 'What you hear is what you are', volgt dan eindelijk een tweede schijf BODY O' GRAPHIC (X-OR CD06). Hierop vervolgt het trio de koers die op haar eerste cd werd uitgezet, laverend tussen hardcore, woeste improvisaties en wispelturige structuren. De cd start met vuige hardcore. Even later bieden Dramms vocalen, bewogen en vol overgave, bijna een rustpunt. Erg fraai is het titelstuk. Het begin is tamelijk experimenteel; wat volgt is juist weer vrij gangbaar. De afsluiter, 'Passacaglia', is een prachtig rock'n roll-nummer.

Het label X-OR biedt een nieuwe serie 'The Field Recordings'. Deze reeks is opgezet om, zo legt Gert Jan Prins uit, “de luisteraar de mogelijkheid te bieden mee te kijken over de schouder van de musicus/ componist. De cd's zullen uitsluitend live en/of privé opnamen bevatten en zodoende een ongepolijst maar eerlijk beeld geven van de meest recente muzikale ontwikkelingen.”

Ze worden gestoken in kartonnen hoesjes en kosten slechts 17,50 gulden. Op de geluidskwaliteit is niet bezuinigd, evenmin als op de lengte. De eerste cd in deze serie, LIVE IN GENEVE & LUZERN 1994 (X-OR FR 1) van saxofonist Luc Houtkamp, klinkt subliem en duurt ruim een uur. Binnenkort volgen cd's van het duo Furt (Richard Barrett en Paul Obermayer), Gert Jan Prins en van de Thunderclaps-muziekevenementen in het Haagse Korzo Theater.

De in het dorpje Metslawier opgenomen cd METSLAWIER (X-OR CD 05) van het kwartet van Luc Houtkamp/Carl G. Beukman/Gert Jan Prins/Johannes Bauer, bevat zeven spontane groepsimprovisaties, die stuk voor stuk lijken te willen aantonen dat de improvisatiemuziek allerminst dood is. De musici zijn in topvorm en bieden de luisteraars de hoogste kwaliteit. De wazige momenten, die de improvisaties vanwege het 'zoekende en explorerende' karakter vanzelfsprekend ook bevatten, krijgen snel body. Daardoor blijft het creatieproces boeien.

Beukman en Prins leggen een stimulerende basis voor de blazers. Vooral trombonist Johannes Bauer is in dit gezelschap zeer op dreef. Ook Luc Houtkamp levert in het kwartet belangrijke bijdragen, maar nog beter komt hij uit de verf op zijn solo-cd. 'Live in Geneve & Luzern 1994' bevat variaties van 'bekende' stukken als 'The art of erasure' en verschillende versies van het nieuwe 'Towards a definition of flow'.

Wat de cd vooral aantoont, is hoezeer Houtkamp zich als saxofonist de afgelopen jaren verder heeft ontwikkeld. Opmerkelijk is ook dat Houtkamps muziekmateriaal, kaal en onherbergzaam als dat is, nog verrassend veel niet vermoede gezichtspunten bevat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden