Russische vliegtuigen slecht onderhouden

Van onze buitenlandredactie AMSTERDAM - Drie vliegtuigen van Russische makelij zijn in twee weken tijds neergestort. Russische luchtvaartexperts spreken over toeval. De afgelopen twee jaar zijn door dit “toeval” 22 vliegtuigen van Russische oorsprong verongelukt. Volgens vliegtuigkenners doen deze toestellen niet onder voor die van westerse vliegtuigbouwers. Alleen schort het nogal eens aan het onderhoud.

Zo'n 2 000 reddingswerkers hebben gisteren opnieuw gezocht naar een Oekraïens toestel dat boven Griekenland neerstortte. De Yakovlev-42 met 71 personen aan boord was het derde toestel dat deze maand verongelukte. Het wrak was gisteravond nog niet gevonden omdat het slechte weer het zoeken bemoeilijkte.

Het slechte onderhoud wordt als oorzaak gezien van het hoge aantal ongelukken met Russische toestellen. Maar volgens Peter van der Noort, van het Luchtvaart Museum Aviodome, spelen de vele kleine vliegtuigmaatschappijtjes een belangrijke rol bij de ongelukken van de afgelopen jaren. “De voormalige Sovjet-Unie kende één luchtvaartmaatschappij, Aeroflot”, zegt Van der Noort. “Toen verongelukten er zelden Russische vliegtuigen.” Aeroflot beheerde en onderhield alle vliegtuigen. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie ontstonden afzonderlijke staatjes met eigen maatschappijen. Deze jonge bedrijven moeten winst maken en vinden dat belangrijker dan de veiligheid van passagiers.

Een oud-medewerker van Fokker, dhr. Vaessen, ziet ook het gebrekkige onderhoud als mogelijke oorzaak van de ongelukken. Een vliegtuig krijgt na een aantal vlieguren een grote onderhoudsbeurt. “Simpele dingen als het smeren van de stuurinrichting moet regelmatig gebeuren,” zegt Vaessen. Maar als vliegtuigbouwer twijfelt hij niet aan het Russische vakmanschap. “Vooral de militaire toestellen die onder het Sovjet regime zijn gebouwd zijn van goede kwaliteit”, zegt Vaessen.

De afgelopen twee jaar zijn zo'n 22 Russische vliegtuigen neergestort. De laatste paar weken is het om de haverklap raak. Maandag vonden 85 passagiers van een Toepolev-154 de dood toen het vliegtuig neerstortte in de Verenigde Arabische Emiraten. Acht mensen kwamen om toen vorige week een Antonov-12 met een helikopter in botsing kwam op het vliegveld van Naryan Mar in het Russische hoge noorden. En twee weken terug stortte een Antonov-124, een transportvliegtuig, neer op een flat in het Siberische Irkoetsk: 80 doden.

Hier volgt een opsomming van andere ongelukken: In september dit jaar vliegt een Mi-8 helikopter bij Sarajevo tegen een berg (12 doden) en stort een Toepolev-34B bij Phnom Penh neer (64 doden). In juli valt de motor van een Antonov-24 uit boven Cuba (44 doden) en in maart breekt de staart van een Antonov 24 af boven Turkije (50 doden). In december 1996 vliegt een Antonov-32 tegen een Colombiaanse berg (4 doden) en stort een Antonov-2 neer in Noord-West-Rusland (17 doden). In november verongelukt een Iljoesjin-76 in Siberië (23 doden) en botst een Iljoesjin-76 in India met een Boeing 747 (meer dan 300 doden). In Turijn boort in oktober een Antonov-124 zich in een boerderij (4 doden) en in augustus probeert een Toepolev-154, bij Spitsbergen in slecht weer te landen (131 doden) en werken de navigatieinstrumenten van een Iljoesjin-76 niet bij Belgrado (10 doden). In juni wil de start van een Iljoesjin-176 niet lukken bij Kinshasha (8 doden) en in mei overleeft een Antonov-24 een storm in Soedan niet (53 doden). In april verdwijnt een Iljoesjin-176 boven Kamtsjatka van de radar (20 doden) en in februari wordt in Angola een Antonov-12 neergehaald (8 doden) en stort in Roemenië een Antonov-24 neer in een sneeuwstorm (10 doden). En in januari 1996 komt een Antonov-32 terecht op een markt in Kinshasa (299 doden).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden