Russische roulette

China. Dat wordt het nieuwste reisdoel van het Koninklijk Concertgebouworkest. Vanavond laten chefdirigent Chailly en zijn musici zich uitzwaaien in een speciaal China-concert. De Chinese cellist Jian Wang is ook van de partij, want hij gaat mee op deze trip die eerst voert naar Zuid-Korea voor twee optredens. Na de concerten in Shanghai op 20 september en in Peking op 22 en 23 september, reist het gezelschap naar Japan voor vier concerten in zes dagen. Daar wordt de populaire Maria Joao Pires ingezet als soliste.

Het 'land van de rijzende zon' is een oude bekende. De eerste tournee voerde er al in 1962 heen. Het 'rijk van het midden' daarentegen is nieuw gebied. Wat mogen de Chinezen verwachten: een nogal Russisch gekleurd menu met Prokofjef, Sjostakovitsj (het eerste cello-concert), Tsjaikovski en Stravinsky ('Le sacre du printemps'). Voor de variatie dienen Mozarts pianoconcert KV 271, Debussy's 'La Mer' en Rossini's ouverture Guillaume Tell.

De Chinese cellist mag voor eigen publiek in Peking schitteren in enkele snoepstukjes van Dvorak en Fauré. Dat ook Nederlandse componisten heel goede stukken schrijven wordt geheim gehouden. Jammer, want de laatste jaren zijn er aardige uitwisselingen geweest tussen Nederland en China op muziekgebied. Bovendien lieten Chailly en zijn orkest zich elders niet onbetuigd in de promotie van Nederlandse composities.

Amsterdam. Daar strijken voor de tweede keer Sir Simon Rattle en zijn snel beroemd geworden Birminghammers neer, aanstaande zondagavond als eerste gast van het Concertgebouw in het nieuwe seizoen van de 'Wereldberoemde symfonieorkesten'. Een eigenwijs programma met Messiaens 'Chronochromie' en Bruckners zevende symfonie en géén solist. Maar Rattle is dan ook geen doorsnee, en hij weet dat hij in Amsterdam een ontvankelijk publiek aantreft.

Nederland. Het is niet meer te tellen, zo vaak als het orkest en het koor van de Kirov Opera uit Sint Petersburg naar Nederland reizen. Met een staalkaart aan geënsceneerde en concertante opera's èn symfonische concerten plus kooroptredens verbluffen zij telkens weer de muziekliefhebbers, dank zij het artistiek geprofileerde dirigeren van hun chef Valery Gergjev.

Kirov komt deze maand met een speciaal doel: glans te geven aan het eerste Rotterdam Gergjev Festival. Op de voorkant van de speciale festivalkrant stijgt de stralende lach van de chef van zowel Kirov als Rotterdams Philharmonisch uit boven een sfeervolle foto van dè nieuwe brug over de Maas. Tussen 18 en 27 september komen allerhand werken van Prokofjev en Stravinsky tot klinken met wat toefjes Debussy ter afwisseling.

In de Rotterdamse schouwburg brengt Kirov twee opvoeringen van een lyrische komedie van Prokofjev getiteld 'De verloving in het klooster' (22 en 23 september om 19.30 uur). Maar het gezelschap maakt ook een uitstapje, op zaterdag 21 september om 14 uur naar het Amsterdams Concertgebouw met de concertante presentatie van 'Roeslan en Ljoedmila' van Glinka.

Het Kirov-koor, een stemmenclub van jewelste, heeft ook een prominente eigen plaats in het festival. Op zondag 22 september om 11 uur zingt het in De Doelen een geestelijk programma onder de titel 'Gospodi, pomiluj' (Heer, ontferm u over ons). Behalve met het eigen orkest (in Stravinsky's 'Les noces' op 25 september in De Doelen) werkt het koor ook samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest (o.a. in Prokofjefs 'Ivan de Verschrikkelijke' op 26 september in De Doelen, en herhaald op 29 september 's middags in het Amsterdams Concertgebouw).

Alles wordt gedirigeerd door Gergjev. Die moet van podium naar podium racen waar steeds wisselende formaties Petersburgers en Rotterdammers startklaar zitten. De dolste dag wordt zondag 29 september als Gergjev 's middags in het Amsterdams Concertgebouw de combinatie RPhO/Kirov-koor leidt en er een avondconcert doet met zijn Kirov-orkest. Toepasselijk heet het verrassingsconcert in het Gergjev-festival 'Russische roulette' (27 september in De Doelen). Dat speelt Gergjev; menigeen vraagt zich af wanneer het pistool afgaat in 's mans jacht naar nog meer, nog meer muziek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden