'Russen bedienden Buk-raketsysteem in gebied crash MH17'

Een Russisch Buk-M2-raketsysteem op archiefbeeld. Beeld EPA

Russen bedienden een Buk-luchtdoelraketsysteem in het gebied in het oosten van Oekraïne waar op 17 juli het vliegtuig van Malaysia Airlines neerstortte. Dat hebben ooggetuigen tegen een verslaggever van het BBC-programma Panorama gezegd. Vandaag verschijnt het eerste officiële rapport over de ramp, opgesteld voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Waarschijnlijk wordt hierin niet de vraag beantwoord wie verantwoordelijk is voor de ramp.

Drie ooggetuigen, allen burgers, zeiden afzonderlijk tegen BBC-Panorama dat zij een paar uur voor het vliegtuig neerstortte een raketlanceersysteem hebben gezien in het gebied dat toen in handen was van de separatisten. Eén getuige zag hoe de installatie rond 12.30 uur (Nederlandse tijd) van een dieplader werd gehaald in Snezjnoje, ongeveer 16 kilometer van de plaats van de ramp. Het vliegtuig stortte ongeveer 4 uur later neer.

De mensen die de Buk uitlaadden, waren volgens de getuige Russische militairen. 'Goed gedisciplineerd, in tegenstelling tot de rebellen, en ze droegen niet het standaard Oekraïense camouflage-uniform, waarin zowel regeringsmilitairen als de strijders van de rebellen zich vertonen.' Ook spraken zij volgens de getuige met een Russisch accent. Een tweede getuige bevestigt dat. Bij een officier die de Buk begeleidde, had hij een Moskous accent gehoord.

Moskou ontkent
Het Kremlin heeft altijd gesuggereerd dat de raket die het vliegtuig zou hebben getroffen, door een Oekraïens gevechtsvliegtuig is afgeschoten. De pro-Russische separatisten hebben altijd tegengesproken dat zij over een Buk-raketsysteem beschikken. De ramp kostte alle 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, het leven.

Vandaag presenteert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) de eerste conclusies over de vliegramp in Oost-Oekraïne. De OVV heeft om veiligheidsredenen nog geen onderzoek op de rampplek zelf kunnen doen. Wel hebben Oekraïense onderzoekers, die kort na de ramp ter plekke gingen kijken, hun bevindingen gedeeld met de OVV. Ook heeft de Raad informatie uit de cockpitvoicerecorder en de flightdatarecorder (samen de zwarte doos) en satelliet- en radargegevens kunnen gebruiken.


De MH17-rampplek een maand geleden. Beeld EPA
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden