Rusland heeft kritiek op concepteindrapport MH17

Onderzoekers aan het werk in het gebied in Oost-Oekraïne waar vlucht MH17 neerstortte.Beeld epa

De Russische luchtvaartautoriteit heeft kritiek geuit op een concepteindrapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid voor commentaar naar onder meer Rusland heeft gestuurd. Volgens Rosaviatsia roept het rapport meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de concepteindrapporten over de oorzaak van de crash van vlucht MH17 naar vertegenwoordigers van de onderzoeksraden van de zes andere landen gestuurd, die betrokken zijn bij het onderzoek. De OVV maakte dat woensdag bekend.

De landen hebben zestig dagen de tijd om commentaar te leveren op het rapport. Naast Nederland gaat het om Maleisië, Oekraïne, de Verenigde Staten, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Het definitieve eindrapport wordt verwacht in oktober.

Volgens het plaatsvervangend hoofd van de Russische luchtvaartautoriteit Rosaviatsia, Oleg Stortsjevoj, geeft de rapportage geen volledig beeld van wat er is gebeurd. Het agentschap zet vraagtekens bij zowel de technische gegevens als bij de argumentatie in het concepteindrapport.

"Als ik er zo naar kijk, kan ik zeggen dat het meer vragen oproept dan antwoorden geeft", aldus Stortsjevoj tegen enkele Russische persbureaus. Hij gaf geen verdere details, maar zei te hopen dat "onze toevoegingen en commentaren weerspiegeld zullen worden in het eindrapport, en dat we antwoorden krijgen op de vragen die we naar voren hebben gebracht".

Vlucht MH17 van Malaysia Airlines was vorig jaar op 17 juli onderweg van Amsterdam naar Kuala Lumpur toen het neerstortte in het door rebellen gecontroleerde gebied in het oosten van Oekraïne. Alle 298 inzittenden kwamen daarbij om het leven, onder wie 196 Nederlanders.

De controverse over wie het vliegtuig heeft neergehaald blijft bestaan. Oekraïne en het Westen vermoeden dat het werd vernietigd door een Russische BUK-luchtdoelraket afgevuurd door Russische soldaten of door de door Rusland gesteunde separatistische rebellen die vechten in het gebied. Moskou ontkent dat. Russische ambtenaren en staatsmedia hebben beweerd het vliegtuig werd neergeschoten door een Oekraïense raket of een gevechtsvliegtuig.

In september vorig jaar publiceerde de OVV al een rapport met de eerste bevindingen over de ramp. Daarin stond dat het toestel waarschijnlijk tijdens de vlucht in stukken is gebroken, nadat het was doorboord door "een groot aantal objecten" die het vliegtuig met hoge snelheid van buitenaf hebben geraakt.

De OVV sprak niet over een raket. Het Openbaar Ministerie, dat de daders zoekt, noemt een BUK-raket het meest waarschijnlijke scenario. Er zijn volgens justitie nog geen officiële verdachten, maar er is wel zicht op een groep mogelijke betrokkenen.

Nederland, België en Oekraïne hebben onlangs voorgesteld een VN-tribunaal op te richten voor de berechting van de daders van de ramp met de MH17.

Maleisië heeft zich daar nu bij aangesloten en bij de VN-veiligheidsraad aangedrongen op een dergelijk tribunaal. Dat heeft de huidige voorzitter van de VN-veiligheidsraad en VN-ambassadeur van Nieuw-Zeeland Gerard van Bohemen donderdag bekendgemaakt. "Maleisië zoekt een manier om het neerhalen van het vliegtuig strafrechtelijk te kunnen beoordelen", aldus Bohemen.

Rusland, permanent lid van de VN-Veiligheidsraad, heeft vorige week laten weten niets te zien in het plan. De Russische vice-minister van buitenlandse zaken Gennadi Gatilov noemde een MH17-tribunaal "niet opportuun en contra-productief".

Fred Westerbeke, hoofdofficier landelijk pakket, presenteerde eerder deze week een update van het onderzoek van de vliegramp met de MH17.Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden