Ruiten hield bij Mozart- cd alles zelf in de hand

(Trouw) Beeld
(Trouw)

De Nederlandse sopraan Lenneke Ruiten heeft samen met het Concertgebouw Chamber Orchestra onder leiding van Ed Spanjaard een prachtige nieuwe cd opgenomen. Een cd vol Mozart met naast het motet ’Exsultate, jubilate’ een zevental concertaria’s.

Christo LeliePeter van der LintStan RijvenJann Ruyters en Seije Slager

De cd opent met ’Vorrei spiegarvi, oh Dio’, meteen een voltreffer. Ruiten zoekt daarin samen met hoboïst Jan Kouwenhoven de stratosfeer op, en haar superhoge noten stralen met een wonderbaarlijk mooie pracht. Een hypnotiserende binnenkomer. En zo gaat het eigenlijk de hele cd door; Ruiten laat een staalkaart horen van wat ze als zangeres op dit moment in haar mars heeft, en deinst er niet voor terug om te kiezen voor sommige van de allermoeilijkste muziek die Mozart voor haar stem geschreven heeft.

Het eerste exemplaar van haar cd overhandigde ze aan Elly Ameling, en dat had een reden. Ruiten: „Zij adviseert mij in alles: over mijn kleding, over mijn woordkeus, over hoe ik om moet gaan met moeilijke dirigenten, over de rustperiodes die ik moet inlassen. Hoewel Meinard Kraak mijn zangcoach is, beschouw ik Elly Ameling als mijn begeleidster; bovendien heeft ze zelf ook een aantal van deze aria’s gezongen.”

Twee jaar geleden bedacht Lenneke Ruiten dat het tijd was voor een nieuwe cd. „Met de vorige cd’s die ik gemaakt heb, was altijd wel wat mis; de opnamekwaliteit, de editing of andere dingetjes. Nu wilde ik alles zelf in de hand hebben, en dus heb ik een stichting opgericht, omdat je voor het opnemen van een cd een tamelijk groot budget nodig hebt. Ik bedacht meteen maar een serie programma’s voor vier cd’s. Dat deze Mozart-cd de eerste van die vier is, kwam doordat ik toevallig in Duitsland een programma met een paar van deze concertaria’s zong. Die muziek moest het dan maar worden.”

Dat klinkt simpeler gezegd dan gedaan. Om het geld bij elkaar te krijgen is Ruiten volgens eigen zeggen bij menig bankdirecteur charmant op de koffie geweest. Ze kreeg bijna al het benodigde geld bij elkaar en betaalde het resterende deel uit eigen zak.

„Ik ben wel een klein beetje geschrokken van het vele werk dat zo’n stichting en het maken van een cd met zich meebrengt. Het is, naast mijn gewone baan als zangeres, haast een fulltime job. Praten met de notaris, met de advocaat, met de bestuursleden van de stichting. Ik had specifieke wensen voor dit project en het is heerlijk om met het Concertgebouw Chamber Orchestra te kunnen werken. Ik wilde Ed Spanjaard als dirigent omdat ik zulke fijne ervaringen met hem had toen ik Yniold in Debussy’s ’Pelléas et Mélisande’ zong.”

„Ik had de cd graag met producer Wilhelm Hellweg willen opnemen; hij heeft nog gewerkt met Elly Ameling. Maar bij het label Pentatone wilden ze dat ik met producer Everett Porter zou werken. Dat was achteraf een gouden zet. Porter heeft het zó mooi opgenomen, alles klopt. Bovendien is het een fijne man met een enorm netwerk, die de partituren uit zijn hoofd kent, maar zijn eigen stempel in zijn zak houdt.”

Producer Porter stuurde de opname, die vorig jaar in de Waalse Kerk in Amsterdam gemaakt werd, naar John Eliot Gardiner, en die wilde Ruiten graag hebben voor een project met solo-cantates van Bach en voor Monteverdi’s ’Mariavespers’. Gardiner laat haar nu op de grote podia doorbreken. Paul McCreesh nodigde haar uit voor Brahms’ ’Ein deutsches Requiem’ en bij Harmonia Mundi gaat ze samenwerken met de Akademie für Alte Musik.

„Alle moeite en al dat geld voor deze cd hebben zich meer dan uitbetaald”, zegt Ruiten. „In feite lever je met zo’n opname een klinkend visitekaartje af. Ik wilde met deze cd laten horen wie ik ben en wat ik kan. Dat is volgens mij mooi gelukt. Dat Mozart de aria’s voor hele specifieke zangeressen schreef, heb ik even naast me neergelegd. De enige vraag was of ze bij mij pasten, en dat doen ze.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden