RTL Group investeert in vloggers

Snelgroeiend mode- en beautynetwerk StyleHaul bijna geheel in Luxemburgs bezit

Filmpjes van meisjes en jonge vrouwen in hun kamer die uitleggen hoe je je wimpers krult, zijn ineens miljoenen waard. Het modenetwerk van StyleHaul telt 4900 kanalen waarop meiden vertellen over make-up en liefdesperikelen. Dat zorgt voor kijkcijfers waar veel televisiezenders van dromen. Elke maand klikken meer dan 53 miljoen kijkers uit 62 landen op de YouTube-filmpjes.

RTL Group, het Luxemburgse moederbedrijf van zenders RTL4, 5, 7 is mede-eigenaar van het online mode- en beautynetwerk. Het mediabedrijf ziet zo veel toekomst in StyleHaul dat het nog eens 85 miljoen euro investeert, zodat het voor 94 procent eigenaar wordt van het platform met huisgemaakte filmpjes.

StyleHaul bestaat uit allerlei losse kanalen op YouTube. Op deze zenders geven jonge vrouwen vanachter hun computer advies over mode, schoonheid en levensstijl aan meisjes over de hele wereld. De dames op de website zijn zo bekend dat ze ook wel YouTube-sterren worden genoemd. De video's gaan bijvoorbeeld over kapsels voor de eerste schooldag, kleding voor een afspraakje of nagelversiering voor Halloween. Ook populair: 'Mijn vriendje maakt me op'.

De dames staan ook met hun doelgroep in contact via Twitter, Instagram, Facebook en blogs. Het modenetwerk wordt gewaardeerd op 121 miljoen euro. Het bedrijf is zoveel waard omdat het een duidelijke doelgroep heeft: vrouwen tussen 18 en 35 jaar. Dat maakt StyleHaul interessant voor adverteerders die met make-up en kleding direct contact kunnen leggen met potentiële klanten. Niet alleen met reclamefilmpjes, maar ook via advertorials. YouTubers geven in hun fimpjes persoonlijke adviezen en maken daarbij terloops opmerkingen over L'Oréal en Maybelline waardoor de kijker niet doorheeft dat hij eigenlijk naar reclame kijkt. Ondertussen ontvangen de video-bloggers ('vloggers') de producten gratis, of ze krijgen geld in ruil voor hun positieve verhaal.

Het platform StyleHaul is alleen al in 2014 driehonderd procent gegroeid. RTL probeert via de investering te profiteren van het groeiende online publiek. "RTL ziet dit niet als het kwaad maar als een nieuwe kans", aldus woordvoerder van RTL Group Olivier Fahlbusch.

Het modenetwerk is het populairst in de Verenigde Staten waar veel meer geld omgaat in online marketing. RTL hoopt hier een graantje van mee te pikken. Het Luxemburgse bedrijf koopt niet alleen voor 85 miljoen euro aandelen, het investeert daarnaast ook nog eens 16 miljoen euro extra in het platform.

Op korte termijn combineert RTL de intenettrend nog niet met traditionele televisie, maar in de toekomst zou het een mogelijkheid zijn. Volgens Stephanie Horbaczewskide, topvrouw van StyleHaul, verandert er niets aan het platform waarvan zij nu nog zes procent van de aandelen bezit. StyleHaul heeft zestig werknemers verspreid over kantoren in New York, Chicago and Londen.

Populaire beauty-YouTubers

Zoella

Zoe Elizabeth Sugg deelt bijna haar hele leven via YouTube. Ze is 24 jaar oud en komt uit Groot-Brittannië. Aan haar volgers geeft ze wekelijks tips over kleding, make-up en kapsels. Ook maakt ze video's met haar vriend Alfie Deyes, die ook een bekende YouTuber is. In haar meest bekeken filmpje, 7.475.753 keer, doet ze voor hoe ze vlechten en krullen in haar haar maakt.

Maybelline's City

Op dit kanaal maken verschillende vloggers van StyleHaul filmpjes met producten van Maybelline. Ze doen voor hoe ze hun wenkbrauwen bewerken of maken zich op voor Halloween. Maybelline heeft een contract met StyleHaul tot eind dit jaar. Ze zeggen geen commercials te maken, maar belang te hechten aan de authenticiteit van de meiden.

The Crew

The Crew kwam voort uit RTL Group's eerste investering in het netwerk. Vier bekende mannelijk YouTubers, Alfie Deyes, Caspar Lee, Jim Chapman and Marcus Butler praten over vrouwenonderwerpen, zoals de eerste zoen en kleding. De talkshow wordt opgenomen in een studio met een tribune vol gillende meisjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden