Rozenburg krijgt het benauwd

Dorp in de groeiende Rotterdamse haven is de toenemende drukte zat

De Rotterdamse haven bloeit weer als vanouds. Het spook dat economische crisis heet, is verdreven; er werd vorig jaar een recordaantal containers overgeslagen. De Tweede Maasvlakte krijgt steeds vastere vorm. Geen wonder dat topman Hans Smits van het Havenbedrijf deze donderdagavond goedgemutst het deelgemeentekantoor in Rozenburg binnenstapt. Er is genoeg reden tot tevredenheid.

Het gebouw heeft zich gevuld met tientallen - veelal bezorgde - dorpsbewoners. Ze voelen zich 'als ratten in de val', zoals een van hen verwoordt. Rozenburg, sinds vorig jaar op papier een deelgemeente van Rotterdam, ligt geïsoleerd in de haven. Links en rechts industrie, boven de Nieuwe Waterweg en beneden de steeds drukker wordende A15. Op spitstijden staan er gegarandeerd lange files. En daar komt straks het verkeer van en naar de Tweede Maasvlakte bij. Er is in Rozenburg genoeg reden tot ontevredenheid.

Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de gevoelens van omwonenden uiterst serieus, zegt Smits. De topman is deze maanden op tournee langs de buurgemeenten van de haven. Op de koffie en even bijpraten, schrijft het Havenbedrijf op de uitnodiging aan bewoners. Maassluis, Heijplaat en Oostvoorne zijn reeds bezocht. Brielle, Hoogvliet en Hoek van Holland komen nog aan de beurt. Smits wil de buren van de haven 'een voorkeursbehandeling' geven, zegt hij. "Zij krijgen uit eerste hand te horen hoe de haven er over twintig jaar bij ligt."

Hans Smits schetst de aanwezige Rozenburgers de Rotterdamse haven van de toekomst, verpakt in de 'Havenvisie 2030' waar zijn bedrijf momenteel aan werkt. De containeroverslag zal verder toenemen, mogelijk tot jaarlijks 600 miljoen ton. "Daar richt je de haven op in", vertelt Smits. Op de Tweede Maasvlakte komen grote containerterminals. De handel in ijzererts zal afnemen, de staalproductie wordt naar verwachting juist groter. De president-directeur voorspelt een competitie 'op wereldschaal' tussen enkele grote havens. "Rotterdam zal samensmelten met Moerdijk en Antwerpen. Wij gaan de strijd aan met Houston, Singapore, het Midden-Oosten en China. Dat sportieve gevecht zal de komende jaren steeds belangrijker worden."

De bewoners rond de industriegebieden kijken niet naar 2030. Zij denken eerder aan vandaag en morgen. Toen Smits begin maart Oostvoorne aandeed, klaagden burgers vooral over stankoverlast uit de haven. Rozenburg maakt zich zorgen over het dagelijkse verkeersinfarct. Als er iets op de A15 gebeurt, zegt deelraadslid Johan de Groot van Gemeentebelangen, zit je in Rozenburg hopeloos vast. "Vanaf half vier 's middags is het sowieso onmogelijk om richting Rotterdam te rijden."

Het dorp wil dat er zo snel mogelijk een tunnelverbinding komt vanaf de A15, onder de Nieuwe Waterweg door, richting de A20. Dat moet de files tussen Rotterdam en de haven helpen oplossen. Er liggen twee varianten: de Blankenburgtunnel bij Rozenburg, of de Oranjetunnel, meer naar het westen. Het Havenbedrijf heeft een sterke voorkeur voor de Blankenburgtunnel en is bereid om financieel bij te springen. Maar ook met die toezegging lijkt uitvoering van het miljardenproject nog niet nabij. Smits' goede humeur zakt even weg. Hij zegt: "Bereikbaarheid is de achilleshiel van de haven. Die tunnel moet er komen."

Een vrouw in de zaal meent dat het Havenbedrijf 'een kolossale fout' heeft gemaakt om de Tweede Maasvlakte aan te leggen 'nu de infrastructuur niet op orde is'. Een boze man zegt: "Het is elke dag een ramp op de weg. Om 6 uur 's morgens staat het verkeer richting de Maasvlakte helemaal vast. Wordt er wel naar ons geluisterd?" Smits belooft dat er continu druk wordt uitgeoefend op het rijk om geld uit te trekken voor betere bereikbaarheid van het gebied. Veel meer kan het Havenbedrijf niet doen.

Later die avond prijst Hans Smits de bijeenkomst. "Wij kenden de irritaties, maar zien op zo'n avond ook de ernst en omvang. Dat is winst."

'Salarisdiscussie kent enkel verliezers'
Topman Hans Smits van het Rotterdamse Havenbedrijf hekelt de discussie rond de topsalarissen van het havenbestuur, die deze week oplaaide. "Het levert alleen maar verliezers op", zegt hij. Hij refereert aan wat hij noemt 'de gedachte van 2004'. Op 1 januari van dat jaar werd het Havenbedrijf verzelfstandigd. Sindsdien ligt de organisatie in handen van een "capabel en competent bestuur met een ondernemend karakter", zegt Smits.

Het Havenbedrijf heeft twee aandeelhouders: de staat en de gemeente Rotterdam. De gemeenteraad wil het liefst dat nieuw te benoemen havenbestuurders nog maximaal de Balkenendenorm verdienen (188.000 euro). De huidige president-directeur verdient, inclusief een bonus, het dubbele. Smits: "Als we de lonen halveren, kan de haven evengoed weer worden ondergebracht bij de gemeente, met een ambtenaar aan het hoofd. Ik voorspel je: dat gaat mis. Men doorgrondt de consequenties onvoldoende. Andere havens werken ook aan verzelfstandiging. Overal staan mensen aan de top die het vak verstaan. Het is zonde om dat terug te draaien. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om politici te wijzen op de gevolgen van deze discussie."

Afgelopen maandag kondigde Ad Scheepbouwer zijn vertrek aan als president-commissaris van het Rotterdamse Havenbedrijf. De KPN-topman stapt op omdat hij het niet eens is met de salarisverlaging van 5 procent die de twee aandeelhouders opleggen aan toekomstige bestuursleden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden