Roze taxi rijdt nu ook in Pakistan

De eerste roze taxi in Nederland kwam er in 2007 in Tilburg. Maar de Pink Lady Cab was geen lang leven beschoren, er waren te weinig klanten. "Dat zal in Pakistan wel anders zijn", denkt Jan van Nunen van Taxibedrijf Stationtaxi in Tilburg.

De meeste Pakistaanse vrouwen denken drie keer na voor ze in het openbaar vervoer stappen, zegt Noor Jehan, taxichauffeuse in Pakistan. Als het aan Ambreen Sheikh ligt, is hun angst voorgoed verleden tijd. Vandaag reed haar eerste taxi voor vrouwen in Karachi, de grootste stad van Pakistan.

“Je kunt in Pakistan niet zomaar een onschuldig gesprek met de taxichauffeur beginnen”, zegt Kainat Chaudhry tegen The Indian Express. Zij reist regelmatig voor haar werk met de taxi. “Via de achteruitkijkspiegel zit de chauffeur je ongegeneerd te bekijken. Van pure stress probeer ik me altijd te verstoppen in een hoekje van de achterbank.” Haar ervaringen zijn niet uniek. Meer dan de helft van de vrouwen in Karachi heeft regelmatig te maken met seksueel geweld in het openbaar vervoer, zo blijkt uit onderzoek van het Stedelijk Onderzoekscentrum.

Sinds vandaag rijden er roze taxi’s door Karachi. De taxichauffeurs zijn vrouw en je mag alleen mee als je zelf ook vrouw bent. De chauffeurs dragen een zwarte jas en een roze hoofddoek. Ambreen Sheikh begon de vrouwentaxi samen met haar man Zahid. Hij vindt het vooral belangrijk dat vrouwen ook eens de kans krijgen om een taxi te besturen. “Als vrouwen vliegtuigen kunnen besturen, waarom dan geen taxi?”, zegt hij tegen de Pakistaanse krant The News International.

Angst voor openbaar vervoer

De meerderheid van de Pakistaanse vrouwen werkt niet buitenshuis, zo blijkt uit onderzoek van de International Labour Organisation, een organisatie die onderzoek doet naar de positie van werknemers wereldwijd. De belangrijkste reden daarvoor is dat vrouwen niet in het openbaar vervoer durven. Syed Nasir Hussain Shah, minister van transport in Sindh, waarin Karachi ligt, denkt dat de vrouwentaxi dit probleem volledig oplost.

Zal de vrouwentaxi er echt voor zorgen dat meer vrouwen kunnen werken? Zebunnisa Burki, journaliste in Karachi, denkt van niet. “Ik weet zeker dat de roze taxi de problemen van vrouwen niet oplost. Zij kunnen de taxi echt niet betalen”, zegt ze tegen The Indian Express.

Te weinig animo in Nederland

De roze taxi’s zijn niet nieuw. Ze rijden overal ter wereld, van Moskou tot Dubai. Taxibedrijf Stationtaxi in Tilburg was eigenaar van de eerste roze taxi in de Benelux. De speciale taxiservice startte in 2007, maar was geen lang leven beschoren, zegt directeur Jan van Nunen. “We hadden helaas niet voldoende klanten om de vrouwentaxi te laten rijden. Dat zal in Pakistan wel anders zijn.” Ook Marcel van Trijp, mede-eigenaar van Vrouwentaxi Utrecht, zegt dat hij niet kan leven van zijn speciale taxidienst.

Cynthia Veenman van taxibedrijf Bestax uit Amersfoort rijdt sinds vier jaar rond in een roze taxi. Zij heeft vooral vaste klanten. Ook wordt ze weleens gebeld door ongeruste ouders van wie de dochter voor het eerst gaat stappen. Zij vinden het een veilig idee als hun dochter meerijdt met een vrouwelijke chauffeur. Dat de vrouwentaxi nuttig is, hoort Veenman vaak genoeg om zich heen. “Pas hoorde ik van een meisje dat uit een rijdende taxi gesprongen is, omdat de taxichauffeur zijn broek naar beneden deed. Dat bewijst maar weer dat we de roze taxi echt niet kunnen afschaffen.” 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden