'Royco-soep heeft toekomst, ook onder naam Unox'

Of de merknaam Royco blijft bestaan is lang niet zeker, nu per 1 januari de twee Unilever-dochters UVG (Unox en Royco) en Van den Bergh (Becel, Croma, Bona) worden samengevoegd. Logischer zou het wellicht zijn de huidige Royco-producten om te dopen in Unox, erkent de directeur van de Royco-fabriek. Zodat de Unox-reclame ook afstraalt op zijn 'cup a soup'.

In het centrum van Utrecht, midden in een woonwijk, ligt de ook buiten het bedrijfsterrein sterk riekende fabriek, die werk biedt aan zo'n 125 mensen. Net als de andere voedingsmiddelenfabrieken van Unilever in Nederland maakt Royco nog altijd winst. Maar de groei van de omzet is al enige jaren niet meer dan 2 tot 3 procent per jaar. En dat is niet genoeg, vindt het concern.

Per 1 januari zullen daarom de twee Unilever-dochters UVG (Unox en Royco) en Van den Bergh (Becel, Croma, Bona, Calvé) worden samengevoegd. Daarmee belanden alle 'niet diepvries' producten van Unilever in één concern. Het nieuwe bedrijf dat Van den Bergh Nederland gaat heten, zal zo'n 2000 medewerkers krijgen, en een omzet maken van 1,6 miljard per jaar. Zeventig medewerkers, voornamelijk op de verkoop en marketingafdelingen die worden samengevoegd, verliezen hun baan.

De diaprojector staat klaar in het kantoor waar het management vergadert. J. Cornuit, directeur personeelszaken van UVG, drukt op de knop. Groeicijfers van Royco verschijnen: staafjes die eind jaren tachtig een stuk sneller opliepen dan de laatste jaren. Circa 300 miljoen zakjes Royco worden en nu jaarlijks gemaakt dat is ongeveer het dubbele van tien jaar geleden. Maar slechts enkele miljoenen meer dan in 1991. Volgens Cornuit is de fusie een manier om ook in de toekomst goed te blijven presteren. “We maken nog winst. Maar kijk je vijf jaar vooruit, dan kunnen de producten tot verliezen gaan leiden. Dat moment willen we voor zijn.”

Wederom een druk op de knop: er verschijnt een historisch plaatje. Eens werden droge soepen en sauzen gemaakt bij UVG in Oss, waar ook de bliksoepen van Unox vandaan komen. Na de oorlog werd de lijn voor droge soepen verplaatst naar Utrecht. Tot zes jaar geleden viel Royco onder Calvé, de Unilever-dochter uit Delft, bekend van de mayonaise en de pindakaas.

In 1990 werd echter besloten dat het beter was de soepactiviteiten van Unilever bij elkaar te stoppen: de 'natte' soepen van Unox, gemaakt te Oss, en de 'droge' van Royco uit Utrecht. De cirkel is rond met het jongste besluit: de samenwerking van de twee soepmakers wordt nog intenser. “Het is niet uitgesloten dat de merknaam Rocyo helemaal vervangen wordt door Unox”, zegt Cornuit.

Die evolutie is al merkbaar. Zo is onlangs de jus van Royco vernieuwd en meteen omgedoopt in Unox vleesjus. Cornuit wijst op het kleine woordje 'Royco' op de 'Cup a soup': het belangrijkste product dat in Utrecht wordt gemaakt, verantwoordelijk voor 250 van de 300 miljoen jaarlijks vervaardigde zakjes. “De mensen kennen 'cup a soup' als een merknaam. Of daar nu Royco staat of Unox, dat maakt hen niet uit.”

Weer een nieuwe dia toont een van de problemen van Unilever in Nederland: een fiks deel - in sommige fabrieken zelfs de helft -van de beschikbare productietijd wordt niet benut. Het is het probleem waar Unilever in heel Europa mee kampt: stammend uit de tijd dat er nog geen Europese Unie bestond en de grenzen voor doorgang van producten niet zo open waren als tegenwoordig. Die oude situatie noopte het bedrijf ertoe in elk land lokale productievestigingen te openen. Maar nu de Europese markt één is geworden, is het onnodig en inefficiënt in verschillende fabrieken een zelfde soort producten te maken. Cornuit: “De top van Van den Bergh Nederland heeft gezegd zich hard te zullen maken om de productievestigingen in Nederland te houden. Maar we moeten wel meer volume gaan draaien, tegen lage kosten. En dat is te bereiken door nieuwe producten op de markt te brengen die sterk groeien.”

Ook Royco kent het probleem van stilliggende lijnen. Maar met de winter in aantocht wordt op dit moment wel bijna volledig gedraaid, vertelt directeur J. Boshuizen, die een rondtocht door de fabriek begeleidt. “Het wordt kouder en dan gaat men meer soep eten.” Maar in het laagseizoen is het ook in Utrecht vrij rustig. Onder meer door het hoofdproduct 'cup a soup' uit te breiden en te vernieuwen wil de fabriek het volume de komende tijd uitbouwen.

“Binnenkort start de reclamecampagne voor het jongste Rocyo-product: de cup a soup maxx”, vertelt directeur Boshuizen. Cup a soup wordt, zo blijkt uit onderzoek, vooral gedronken door vrouwen. “Daarom komen we met een extra gevulde droge soep, die meer voor mannenmarkt is bedoeld.”

Dat de naam 'Royco' zou verdwijnen, deert hem overigens niet. “Voor ons verandert er in principe niks. Alleen het naampje op de verpakking. En reklame van een Unox-product straalt altijd ook een beetje af op alle Unox-producten. Zo pikken wij daar dan meteen ook wat van mee.”

Het typische van de Rocyofabriek is dat alle ingrediënten van soepen, sauzen en jus droog zijn en ook blijven. In de enorme machine met grote ijzeren mixerstaven, is een lichtbruin poeder zichtbaar. Circa 1800 kilo soep mixt deze machine in een keer.

Die soep gaat vervolgens naar de vulmachine. Die maakt zakjes van een grote rol met folie aan de binnenkant en het merk van het te vullen pakje soep aan de andere kant. Een ijzeren arm opent de zakjes, vult ze via een trechter met de droge soep en sluit ze weer.

De droge soepen van Royco, ook al krijgen ze de naam 'Unox', hebben veel toekomst, denkt ook Cornuit. “Soep wordt nu gezien als een snack, in plaats van een voorgerecht. In plaats van een kop koffie met koek als tussendoortje, neemt men een 'cup a soup'. Voor de kinderen na school of na het sporten. We moeten dat concept veel duidelijker presenteren. Aanwezig zijn bijvoorbeeld in benzinestations en in de gewone koffieautomaat.”

Een omzetgroei van 12 procent moet jaarlijks gehaald worden de komende vijf jaar, is het streven van het nieuwe Van den Bergh Nederland. Heel wat meer dan de 2 á 3 procent van nu. Cornuit: “Te ambitieus? Ik denk het niet. Onze concurrenten Honig, Campbell en Heinz kunnen het ook. Campbell presteert het op de oververzadigde Amerikaanse markt ieder jaar achttien nieuwe soepen te introduceren. Wij willen tien nieuwe soepen brengen in 1997. Dat moet kunnen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden