Route langs knooppunten in het land van Peel en Maas

Geen gehannes meer met routekaarten, maar lekker vrij-uit fietsen aan de hand van een zelf samengesteld lijstje met knooppunten, met om de zoveel kilometer een handig bord waarop je precies kunt zien waar je bent en waarlangs jouw uitgestippelde route verder voert.

Dat is wel het grootste voordeel van het gloednieuwe Limburgse fietsroutenetwerk met knooppunten, waarvan het eerste (vlakke) stuk door het noorden en midden van de provincie deze week in gebruik is gesteld. Zuid-Limburg volgt later dit jaar en -afgaande op VVV-projectmanager Jan-Pieter Weijers- duurt het niet lang of het web van fietsroutes, dat reeds aansluit op een genummerd circuit in België, zal zich als een inktvlek over heel Nederland verspreiden.

Door de eenvoudige bewegwijzering heb je fietsend meer oog voor de omgeving dan wanneer je om de haverklap op een kaart moet kijken, die stuk kan waaien en nat kan worden. Het nieuwe systeem staat uiteraard ook op een kaart, maar dan als een overzicht van punten, waarlangs je een traject kunt uitzetten en bijstellen. Eenmaal op weg leiden groen-witte nummerbordjes naar het volgende knooppunt, waar de route in minimaal twee met nummers aangegeven richtingen vervolgd kan worden. Bij de VVV-kantoren in de regio is de kaart 'Fietsen in Noord- en Midden-Limburg voor fl9,75 te koop. 'Fietsen in Zuid-Limburg' volgt nog deze zomer.

Wij kozen voor het gebied 'Land van Peel en Maas', waar zeshonderd kilometer bestaande route en nieuw traject op tientallen plekken met elkaar is verknoopt. We stippelden een driedaags traject uit, bij elkaar ruim 200 kilometer, zoveel mogelijk autovrij, door een afwisselend landschap: hei, bos, dorpen, veenvennen en de Maasdijk. De afstand konden we tevoren exact uitrekenen. Op de kaart staat namelijk tussen elk knooppunt het aantal kilometers vermeld. Altijd weet je hoever het nog is.

Waar het ook maar even fout kan gaan staan groen-witte borden, maar het blijf opletten, vooral in het begin. Even een beestje uit het oog wrijven en, hup, je mist weer een bordje. Moet je toch nog op de kaart kijken. Vervelend is dat de borden binnen de bebouwde kom vrij hoog aan palen hangen, terwijl ze in het buitengebied laag bij de grond in de berm staan. Dat kan nog wat worden als het gras straks een stuk hoger staat, maar de VVV belooft de hele zomer goed te zullen maaien. De bordjes anders wegzetten mag niet in Nederland. Regelgeving staat dat in de weg. In België niet. De borden zijn er groter, hebben een opvallend blauwe kleur en staan op plekken waar je ze tenminste goed kunt zien.

Het idee om bestaande fietsroutes aan elkaar te knopen werd trouwens in België geboren. ,,Het was 1995, de tijd van de mijnsluitingen. Een mijn heeft een gangenstelsel. Zoiets moet bovengronds toch ook kunnen, bedacht iemand. Zo is het gekomen'', vertelt VVV-man Weijers, na afloop van een geslaagd diner in hotel Asteria in Venray, waar we logeren. Asteria is een van de twaalf zogenoemde 'Fietsers Welkom hotels' langs of in de buurt van het netwerk. Deze hotels, van degelijk tot (zeer) luxe, zijn speciaal op fietsers ingericht. Er geldt een speciaal tarief, ze beschikken over een beveiligde stalling, een rijwielhulpkist, fietsenverhuur, er wordt desgevraagd voor een lunchpakket gezorgd en -makkelijk!- je bagage wordt gratis naar de volgende logiesplek gebracht.

Venray was de tweede tussenstop op de driedaagse route, die we op vrijdag lieten beginnen in Weert. Vanuit hotel Golden Tulip bracht de VVV onze koffer naar Château Neerhof aan de Maas in Kessel, waar we 'savonds smulden van een voortreffelijke aspergemaaltijd, overgoten met een zo mogelijk nog betere Elzasser wijn. Maar eerst fietsen...

's Morgens bij koffie in Weert noteren we de cijfers van de knooppunten waarlangs we vandaag willen fietsen. Even later zijn we op weg. Eerst naar knooppunt 79. Dan 81-29-28-31 en 33. Zonder kaart zegt dat niets, maar het komt neer op een prachtig tochtje over toeristische fietspaden en rustige weggetjes. Zo komen we na 17,3 kilometer door natuurgebied De Krang en bezoeken we in de buurt van 33 midden in het veld een kapel en biechtruimte die in 1673 werd gebouwd in opdracht van de Kanunnikes. Onprettige bijkomstigheid is dat de kapel aan een kasseienstrook ligt en het achterwerk doet al zo zeer. Langs aspergevelden, nog meer kapellen en andere typisch Limburgse devotionalia komen we even later in fraai Wessem, met gelukkig een terras bij café De Knip, met uitzicht op de Maasplassen. Naar Kessel (via 35-30-38-45-50-53) is het dan nog een heel eind, maar langs de Maas schiet het goed op.

De volgende ochtend, bij een speciaal 'fietsersontbijt' bepalen we de route naar Venray. Geen omwegen graag, want de kilometers van gisteren, in combinatie met de wijn, wegen nog zwaar. Het wordt een afwisselende tocht. Eerst een stuk langs de Maas, door het gezellige dorp Baarlo (58), letterlijk over velden en wegen het bos in. Via 59-60-78-77-76-36 en 75 komen we in Horst (87), een goede plek om te lunchen. Naar Venray (88-54-50-51-16-61-15) is het dan nog 27 kilometer. Het mooie landschap verzacht de erger wordende zadelpijn.

Fietsen door de Peel, langs Griendtsveen en Helenaveen, is de volgende dag een belevenis op zich. Bezoek ook het Duitse oorlogskerkhof in Ysselsteyn, dat praktisch langs de route ligt (01-02-25-26-27). We fietsen door het land van de 'Zwarte Plak'. Het verzet verborg hier tijdens de Tweede Wereldoorlog op grote schaal geallieerde piloten. Toon Kortooms schreef er over. Voorbij Meijel (29-09-10) willen we liefst zo snel mogelijk naar Weert. Vanwege de dreigende donkere lucht, maar eerlijk gezegd ook om onze ongetrainde lijven onderhand rust te gunnen. Langs de Noordervaart (11-04-02-72-73) -wind in de rug- vliegen we naar huis. Net voor de bui zijn we binnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden