Rotterdamse wethouder stapt op na missers bij aanleg nieuwe metrolijn

D66-wethouder Pex Langenberg is opgestapt.Beeld Gemeente Rotterdam/Casper Rila

De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) heeft vanmiddag de eer aan zichzelf gehouden vanwege grote missers bij de aanleg van de Hoekse Lijn, een lightrail-verbinding van Rotterdam Centrum naar Hoek van Holland. 

De Hoekse Lijn had deze maand moeten gaan rijden, maar dat wordt op zijn vroegst december. Het project wordt ongeveer 90 miljoen euro duurder dan gepland.

In een debat met de Rotterdamse gemeenteraad over het project verdedigde Langenberg zich nog wel, maar kondigde hij aan het eind daarvan aan dat hij zijn functie zou neerleggen. Hij gaf ruiterlijk toe dat hij ‘op sommige momenten scherper had moeten zijn’, dat hij ‘eerder actie had moeten ondernemen’, dat het ‘de schoonheidsprijs niet verdiende’ en dat hij ‘achteraf gezien te goedgelovig is geweest’. Wel ontkende hij dat hij de raad niet tijdig geïnformeerd zou hebben.

Snoeihard oordeel

De plannen in 2014 waren zo mooi. De oude spoorlijn van Rotterdam naar Hoek van Holland langs de Nieuwe Waterweg zou worden omgebouwd tot een snelle, metroachtige verbinding die frequenter zou gaan rijden. Bovendien zou de lijn worden doorgetrokken naar het strand van Hoek van Holland zodat dit een ‘vier seizoenenbadplaats’ zou worden, waar Rotterdammers ook in de winter even konden gaan uitwaaien.

Een onderzoekscommissie oordeelde onlangs snoeihard over de aansturing van het project waar Langenberg politiek verantwoordelijk was. Er was sprake van ‘wensdenken’ over een rappe ombouw en het bagatelliseren van alarmerende berichten over tegenvallers. Die waren er in overvloed. De bouwers stuitten op oude leidingen en asbest. De levering van de software van de spoorbeveiliging was veel te laat. Er kwamen tegenvallers in de aanleg van de nieuwe baan en de aansluiting van technische installaties. Uiteindelijk ging het nog eens fout met de coördinatie van alle werkzaamheden.

Herhaling

Voor de Rotterdamse raad vormde het debat een pijnlijke herhaling van eerdere projecten in de stad waarbij het met aansturing is misgegaan. Te denken valt aan de miljoenenfraude bij poppodium Waterfront en de kostenoverschrijding bij de parkeergarage Museumpark (‘Blunderput’).

Raadsfracties uitten niet alleen stevige kritiek aan het adres van de wethouder, maar ook in breder verband. Dat het politieke bestuur en de ambtelijke organisatie kennelijk niet van eerdere fouten leert, daarin schuilde volgens SP-raadslid De Kleijne misschien wel het grootste fiasco. Zaken zoals planningsoptimisme zit volgens hem te diep verankerd in de cultuur. “Het wordt hoog tijd dat we daar eens van leren.”

De grootste verliezers, volgens de fracties, zijn de duizenden gebruikers van de verbinding die nu elke dag veel meer tijd kwijt zijn met hun reis en vaak moeten staan in overvolle bussen.

In december was men in zowel Hoek van Holland, Maassluis, Schiedam en Vlaardingen al vreselijk nijdig op Langenberg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden