Rotterdamse KunstHal toont industriële produkten voor Designprijs 1995

De 23 genomimeerde industriële produkten zijn tot en met 19 maart in de Rotterdamse KunstHal te zien, dagelijks van 10-17 uur, ma gesloten. Het winnende produkt wordt op 4 maart bekendgemaakt. Het februari-nummer van 'Items' fungeert als catalogus en kost ¿ 23,50.

Dat de nominaties voor fijnproevers geselecteerd zijn, is even waar als onwaar. De verfijning waarmee vrijwel alle genomineerde produkten ontworpen zijn, brengt een beetje fijnproever inderdaad in een bevallige bui maar ook voor de argeloze veelvraat valt er te genieten; de inzendingen beslaan immers een waaier van industriële disciplines.

De jury heeft het zelfs aangedurfd om een vuistgrote kitschhond als courante armband van Mecky van den Brink te nomineren en wast daarbij de handen op stel en sprong in onschuld: “Deze sieraden zijn uitgesproken 'conversation pieces'. Wie één van deze porseleinen honden meedraagt op duim of pols, kan zich niet meer onopvallend in gezelschap begeven. Dat zal de bedoeling van de drager ook niet zijn. Het object vraagt om reacties. Op schaamteloze, maar tegelijk zorgvuldige en elegante wijze is een goedkoop kitschhondje met een gouden wurgketting aan een 14-karaats gouden band bevestigd. Is het resultaat vervolgens de draagbare Blokkervariant van Koons of een origineel, verfrissend campsieraad?”

Aanmerkelijk strakker en functioneler zijn de kniegewrichten alias inbouwspots van Bas de Graaf. In één oogopslag zie je ze hangen in de salons van de voormalige oceaanstomers, maar dat is volgens de jury een trompe l'oeil: “De 'Hipbone' ziet er uit alsof hij al jaren bestaat, maar die vertrouwdheid is schijn. Het produkt is een welkome toevoeging aan het bestaande assortiment spots, dat doorgaans varieert van nietszeggend neutraal tot smakeloos opvallend. Deze lamp is ontdaan van alle pretenties en laat zien wat zij is: een richtspot met kogelgewricht die met stevige bouten wordt vastgezet. Geen peuterige details, camouflerende stripjes of frisse kleurtjes, maar kaal aluminium.”

Dirk Jan Postel ontwierp voor Kraayvanger Urbis-architecten een glazen brug. Je moet even al je lef bij elkaar sprokkelen om in de KunstHal op de glazen vloer te gaan staan, met de begane grond tientallen meters amechtig wachtend onder je, maar als je er eenmaal op staat, sta je steviger dan op de metalen Koolhaasroosters van de KunstHal zelf. “Het is een klassiek ontwerpersverlangen om de dingen zo immaterieel mogelijk te maken. Deze minimale, elegante en en transparante brug van glas benadert dat ideaal. De grens van de technische mogelijkheden is verlegd in een ontwerp, waarin constructief glas voor het eerst is bedoeld om dagelijks te worden betreden. De booglijn van de glazen steunbalken en de sikkelvormige verbindingen van de schaarse bevestigingspunten geven subtiel uitdrukking aan het spel der krachten. De brug is een sprong in de leegte tussen de twee interieurs die zij verbindt. Dagelijks biedt zij de opwindende ervaring van lopen over lucht.”

Vertrouwd daarentegen oogt de krantebijlage die u nu in de hand hebt. De jury nomineerde de door art director Erik Terlouw vormgegeven bijlagen van Trouw met de volgende argumentering: “Helder, fris, doordacht en met een herkenbare eigen stijl, springt de serie eruit tussen andere kranten. De nieuwe offsettechnieken zijn optimaal benut, terwijl het kleurgebruik in alle opzichten beheerst blijft. De bijlagen worden fraaie magazines, zonder dat zij hun krantachtige karakter verliezen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden