Rotterdamse haven is somber over eigen toekomst

'Wacht nu maar tot er boten aanleggen aan Maasvlakte 2, dan komt het wel goed' was lang het mantra in de Rotterdamse haven. Maar met de eerste containerreuzen in zicht beginnen ondernemingen in het gebied en de directeur van het havenbedrijf zich zorgen te maken.

Het eerste kwartaal van dit jaar kromp de Rotterdamse haven licht ten opzichte van die periode vorig jaar. Er werd 109 miljoen ton overgeslagen. Vooral ruwe olie en minerale olieproducten kwamen minder binnen. Droog massagoed, zoals kolen, ijzererts en agribulk werden meer overgeslagen. Er kwamen ook meer containers aan.

Havenbaas Allard Castelein verwacht dit jaar nog lichte groei, voor de toekomst is hij minder optimistisch. Hij maakt zich zorgen over 'de overcapaciteit in de Europese raffinagesector, de snelle opkomst van Amerikaans schaliegas die investeringen in de Europese chemie onder druk zet en veranderingen in de containersector'.

De grote containerrederijen werken intensiever samen om met steeds grotere schepen steeds meer containers kwijt te kunnen. Vorig jaar bleek dat Rotterdam voor de rederijen niet heilig is; bij betere voorwaarden wijken ze net zo makkelijk uit naar Antwerpen of Hamburg. Moderne Maasvlakte of niet.

Rotterdam is duurder dan de Belgische en Duitse concurrenten. Dat komt volgens havenondernemersclub Deltalinqs omdat die havens staatssteun krijgen en de Nederlandse niet. "Het roer moet om", zei voorzitter Steven Lak daarom gisteren op het Rotterdamse Havencongres. Hij pleit voor meer samenwerking tussen bedrijven in de haven en de overheid. Ook wil Lak dat de lasten voor bedrijven in de Rotterdamse haven omlaag gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden