Rotterdamse haven blijft in crisisjaar op eerste plaats

ROTTERDAM - Voor de derde keer in successie zat hij ernaast. Directeur Willem Scholten van het gemeentelijk havenbedrijf, toch niet bepaald een zwartkijker, had ook dit jaar weer de groei van de goederenoverslag en dan met name die van containers, in de Rotterdamse haven te behoudend ingeschat. De hoeveelheid behandelde goederen steeg in 1998 tot 315,5 miljoen ton, 1,5 procent meer dan in 1997. Rotterdam bleef daarmee de nummer twee van de wereld, Singapore (252,8 ton in 1997) ruimschoots voor.

Vooral de overslag van het aantal containers droeg bij aan het positieve resultaat met een stijging van 5,5 naar 6 miljoen teu. Een teu, de eenheid waarmee wordt gerekend in de containerbusiness, staat voor een 20-voetscontainer. Als de groei in dit tempo doorgaat, zit de Delta-containerterminal op de Maasvlakte al in het jaar 2 004 vol, voorspelde Scholten, en niet pas in 2 008, zoals steeds is aangenomen. In de containeroverslag is Rotterdam wereldwijd overigens maar een 'middenmoter' op de top-tien van grootste havens. Hong Kong voert de containerranglijst aan met 14,5 miljoen teu (in 1997), op de voet gevolgd door Singapore. In Europa is Rotterdam wel de belangrijkste containerhaven.

Ook in andere opzichten was 1998 een 'aanmerkelijk goed jaar' voor de Rotterdamse haven, zei Scholten in een toelichting op de jaarcijfers. Aan nieuwe bedrijfsterreinen werd vorig jaar 180 ha uitgegeven. Het havenbedrijf nam ook weer 90 ha terug van bedrijven, onder meer van het chemische bedrijf Nerefco in verband met de sluiting van een raffinaderij, zodat de netto uitgifte 90 ha bedroeg. “Maar dat is nog steeds erg veel.” De gewiekste strateeg Scholten greep dit gegeven dankbaar aan om een kat uit te delen richting het Centraal planbureau, dat de groeiprognoses van het havenbedrijf veel te rooskleurig vindt. Volgens het CPB springt Rotterdam ook te royaal om met de beschikbare ruimte en zou bij een intensiever en intelligenter gebruik van de haventerreinen de aanleg van een tweede Maasvlakte in zee waarschijnlijk niet nodig zijn. Scholten meent op basis van de jongste groeicijfers dat de aanleg van Maasvlakte II steeds urgenter wordt.

Groeiers in de haven waren ook de sectoren droog massagoed (zand, grind, mineralen +10,6 procent), kolen (+6,4 procent), nat massagoed (chemicaliën, oliën en vetten +2,8 procent) en olieproducten (+2,5 procent). Minder goed ging het met ertsen en schroot (-6,5 procent), granen en veevoer (-0,4 procent) en het overige stukgoed (pallets, zakken en dozen, -5,2 procent). De gevolgen van de crisis in Azië en Rusland waren het afgelopen jaar goed merkbaar in de haven, aldus Scholten. “Er is een flinke toename van Aziatisch staal en containers te zien, maar 15 procent van de containers naar dat werelddeel gaat echter zonder lading retour.” In Amerikaanse havens is de 'disbalans' nog veel groter. Daar gaat inmiddels 30 procent van de containers leeg terug naar het Verre Oosten. Ook dit jaar zal de crisis in Azië en Rusland doorwerken in de resultaten van de haven, verwacht Scholten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden