Rotterdamse danscombinatie bundelt drie dansvisies

Dans beweegt je''. Met die slogan hebben zo'n dertig Nederlandse dansgroepen hun krachten gebundeld in hun collectieve promotie van de Nederlandse beroepsdans. Een van hun initiatieven is de presentatie van 'DANScombinaties', met drie choreografieën van verschillende dansgezelschappen per voorstelling.

Vorig jaar beten dansers van Het Nationale Ballet en de groepen van De Chatel en Leine & Roebana de spits af. Tot 4 april gaan dit jaar achttien dansers uit Dance Works, Scapino Ballet en Conny Janssen danst (alledrie uit Rotterdam) op tournee langs 25 theaters in het hele land. Zij dansen werken van hun artistiek leiders Ed Wubbe, Ton Simons en Conny Janssen.

Simons (Dance Works) is de beeldhouwer onder de drie en houdt zich verre van gespartel in het emotionele moeras. Ballet in zijn fantasie is menselijke boetseerkunst en het plastische resultaat krijgt door muziek en tekst de vereiste vleugels om het zegbare te overstijgen.

In het vier jaar oude 'Song' wordt weemoed aan de oproep om te genieten gekoppeld, met hulp van aria's van Mozart en kwatrijnen van Omar Khayyam. Prachtige klanken en woorden, die de dansers met het kleurenscala en de verkeersregels van de academische dans laten spelen. Met de blik op oneindig en in verschillend gekleurde unitards betreden zij daartoe de vloer, die zij met een ijzeren kruis beleggen. Destijds kreeg Simons voor dit ballet de VSCD-choreografieprijs. Nu werkt de extreem gespannen uitvoering (deels nieuwe cast) als een te lange, te nadrukkelijke ouverture.

Ed Wubbe's gebruik van dansers toont een grilliger signatuur, dat - heel paradoxaal - steeds routinematiger oogt door steeds dezelfde beenzwaaien en torsokronkels. Nu eens wordt gedanst met een air van nonchalance dan weer met scherpe lijnen en verkrampte polsen en enkels.

In zijn ballet, 'Plot' getiteld, vormen zowel het prachtige strijkkwartet no.13 van Sjostakovitch als het decor van Hans Wasp, dat aan een opengeschroefde computer doet denken, een belangrijke slok van de borrel. Centraal in die achterwand is een beeldscherm, waarin de dansers als wazige schimmen figureren. Dans wordt hier voorgesteld als software in een kille hardware wereld. Met 'Plot' krijgt Beth Bartholomew, een markant lenige en slanke danseres die al vele jaren een belangrijk aandeel aan het Scapino-repertoire leverde, haar afscheidsrol. Toch kon ik met haar en met het aandeel van haar eveneens in grijs geklede lotgenoten weinig aanvangen. Er was een sfeer van onrust en ongemak, maar het plot bleef (bewust?) zoek.

Gelukkig is 'Album Familiar' van Conny Janssen de warmbloediger uitsmijter. Ditmaal is de Rotterdamse danswereld een tangolokaal waarvan de muren met foto's van de 'family of man' zijn bedekt. Muziek voert de dansers van allerlei lengten en landstreken door de tijd: van late middeleeuwse courtoisie naar een ballad van Leonard Cohen, van Dowland tot tangocomponist Gardel. Op de vloer gaan de vier jongens en drie meisjes beurtelings allerlei vertrouwde situaties aan, vaak met een schalks gevoel voor humor. Ook zij dansen om de dans, maar om direkt herkenbare menselijke redenen. In de dansambiance Rotterdam mag tijdens het werk dus ook gelachen worden en dat is een hele opluchting.

Als geheel heeft DANScombinatie 2 een onbedoeld neveneffect. Want de Rotterdam + modern combinatie toont niet alleen het belang van een onderling verschillende benadering van dans aan. Ook wordt zichtbaar hoeveel sterker juist dat verschil voor alledrie de artistiek leiders in theaterkunstige zin wordt als zij dit binnen eenzelfde programma laten zien. Binnen eenzelfde setting houden de drie elkaar beter in evenwicht dan los van elkaar. Kortom: de drie in de pan-formule ondervangt ter plekke ook de zwakheden die de groepen in hun onafhankelijkheid niet kunnen verbloemen. Het verschil in presentatie zit niet zozeer in het danskunstig vermogen van de dansers als wel in de afstandelijke (Simons), wispelturige (Wubbe) en intuïtieve (Janssen) wijze waarop de drie artistiek leiders hun dansers etaleren. Verandering van spijs, - ook binnen eenzelfde maaltijd - doet eten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden