Rotterdams theater wordt Australisch ontwerp

In het Nederlands Architectuurinstituut is tot en met 16 juni een tentoonstelling te zien met de inzendingen voor de Luxor-prijsvraag, tezamen met de resultaten van een competitie voor het Musicon in Bremen.

Peter Wilson versloeg de Nederlandse architecten Rem Koolhaas, Herman Hertzberger, Kees Christiaanse, Jan Hoogstad en Borek Sípek. Op 23 april maken burgemeester en wethouders van Rotterdam een definitieve keus. De kans dat zij voor Wilson kiezen, is groot; in de jury zaten vertegenwoordigers van het gemeentelijke college.

Het juryrapport roemt het ontwerp van Wilson om zijn eenvoud, pragmatisme en originaliteit. 'Ondanks zijn soberheid straalt het gebouw warmte uit, enerzijds door de gebruikte materialen, anderzijds door de transparantie van het gebouw en de rode kleur die het 's avonds uitstraalt', aldus de jury.

Er was veel waardering voor de manier waarop Wilson de oprit voor vrachtwagens met theatermateriaal in de gevel heeft verwerkt en tot expressief architectonisch element heeft gemaakt. Peter Wilson is zowel programmatisch als op theatertechnisch en stedenbouwkundig gebied binnen de gestelde eisen gebleven, wat de jury van de andere inzendingen niet vond. Wilson heeft ook het minst van alle deelnemers het budget overschreden.

Voor de bouw van het Luxor-theater is voorlopig 55 miljoen gulden gereserveerd. Het plan van Peter Wilson zit daar nu nog 17 miljoen boven. De jury heeft aangegeven dat zij de 55 miljoen gulden onvoldoende vindt voor het ambitieuze programma van eisen. Daarvoor is minimaal 63,5 miljoen gulden nodig.

Ze ziet mogelijkheden op het plan van Wilson te bezuinigen zonder het ontwerp geweld aan te doen. Bij de andere inzendingen zagen zij die mogelijkheden niet. Ook de architect denkt dat het ontwerp is aan te passen. Hij ziet het als een uitdaging om binnen de krappe financiële marges het voorlopige ontwerp aan te scherpen.

Peter Wilson vormt samen met zijn vrouw Julia Bolles sinds 1987 het 'Architektenbüro Bolles+Wilson', dat gevestigd is in het Duitse Münster. Beiden werkten bij de Architectural Association in Londen. In hun standplaats Münster ontwierpen zij een stadsbibliotheek (1993) en een technologisch centrum (1992). Daarnaast maakten zij een kinderdagverblijf in Frankfurt (1989), een expositie-paviljoen voor de Documenta in Kassel (1989), het Suzuki-House in Tokio (1993) en een folly voor de Expo '90 in Osaka (1990). Hun werk kenmerkt zich door een pragmatisch modernisme met veel aandacht voor de expressiviteit van materiaal en het volgen van stedenbouwkundige richtingen. Wilsons gebouwen zijn vaak een samenstelling van delen die harmonieus in elkaar grijpen.

Met het Luxor-ontwerp van Peter Wilson kiest de jury voor veilig. Het publiek gaf de voorkeur aan het ontwerp van Rem Koolhaas, waarin een joyeuze krul (de theaterzaal) dynamiek brengt in een verder geometrisch ontwerp.

Het nieuwe Luxor moet een amusementstheater met 1500 zitplaatsen worden voor grootschalige producties op het gebied van musical, revue, cabaret en opera. De gemeente hoopt medio 1997 met de bouw te beginnen. Eind 1999 moet het theater volgens plan worden geopend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden