Rotterdams Philharmonisch Orkest

KLASSIEK

Requiem, Verdi *****

Hoe populair het grandioze Requiem van Giuseppe Verdi ook moge zijn, het is verdraaid lastig om er werkelijk een topuitvoering van te realiseren. Bij het Koninklijk Concertgebouworkest - waar de voortekenen op papier steeds uiterst gunstig waren - mislukte dat de afgelopen jaren vier keer op rij. Riccardo Chailly deed maar liefst drie keer een poging, zijn opvolger Mariss Jansons één keer. Maar de ultieme uitvoering kwam er in Amsterdam niet.

In Rotterdam daarentegen schoot Yannick Nézet-Séguin meteen raak. De chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zette Verdi's partituur vrijdagavond voor de eerste keer op de lessenaars in de Doelen, en het wonder van de welhaast perfecte uitvoering voltrok zich bijna als vanzelf. In een bomvolle zaal - dat is in Rotterdam ook wel eens anders - konden de toegestroomden zich er andermaal over verbazen hoe fantastisch die kleine Canadees wel niet is.

In dat licht is het extra zuur dat Nézet-Séguin het kennelijk zo druk heeft met zijn onstuimige wereldcarrière dat hij volgend seizoen welgeteld acht keer op de bok in de Doelen zal staan. Slechts acht keer in drie verschillende concertprogramma's. Een chef-dirigent die maar drie programma's in één seizoen voor zijn rekening neemt, dat is een omineus teken aan de wand. Gaat Rotterdam Yannick verliezen? Het ziet er wel naar uit.

Maar voor we daarover gaan treuren, eerst nog maar eens even goed juichen. Want gejuich is het enige dat past bij Nézet-Séguins interpretatie van Verdi's dodenmis. Dat de dirigent Verdi in de vingers heeft, bewees hij eerder al met zijn superieure 'Don Carlo' bij De Nationale Opera. Voor dit Requiem bracht Nézet-Séguin enkele opvallende ingrediënten in stelling.

Zo was daar het in barok en Bach gespecialiseerde Collegium Vocale Gent. Sterk uitgebreid naar tachtig zangers excelleerde het koor met strakke fuga's en een heldere klank waaruit elk overdadig vibrato weggefilterd was. Aan slagkracht kwam het koor in de heftige uitbarstingen van het 'Dies irae' en het 'Tuba mirum' niets te kort. Schitterend om in bijvoorbeeld de tenorpartij nu eens niet gespannen gewapper in de hoogte te horen, maar strakke, perfect geprojecteerde lijnen.

Het koor begon al ijzersterk in het door Nézet-Séguin geniaal opgezette eerste deel. De volle Doelen was meteen in die eerste maten volledig in de ban. En toen het orkest na het a cappella-gedeelte (schitterend gezongen) weer inzette, was de magie compleet.

Daar bleek ook al dat er in Rotterdam een solistenkwartet van wereldniveau stond. De Russische bas Mikhail Petrenko bijvoorbeeld, die momenteel met het Rotterdamse orkest de rol van duivel zingt in 'Faust' van Gounod bij De Nationale Opera. Of de lyrische Amerikaanse tenor Bryan Hymel, die voor kippevel zorgde in het 'Hostias'. Of de Schotse Karen Cargill die wederom grote indruk maakte met haar unieke stem en die aan het eind van haar grote solo 'Liber scriptus' de zaal muisstil kreeg met het haast gefluisterde 'nil' (niets).

Cargills stem mengde in het 'Agnus Dei' onwaarschijnlijk mooi met die van sopraan Camilla Nylund. Nylund zelf liet geen enkele wens onvervuld. Haar 'Fac eas de morte' was subliem, waarna ijle strijkers en een hemelse klarinetsolo het van haar overnamen. En in het slotdeel 'Libera me' overtrof Nylund zichzelf nog, daarin bijgestaan door Nézet-Séguin die perfecte puntjes op i's zette.

Het was uiteindelijk de dirigent, die met een fantastisch voorbereid en geweldig spelend Rotterdams Philharmonisch de vocale onderdelen van cement voorzag. Uit het blote hoofd dirigeerde Nézet-Séguin een uitvoering die bol stond van verrassingen, sublieme doorkijkjes, theatraliteit én vooral ultieme vervoering. De kleine Yannick is een hele grote. Mee te maken - nu nog - in Rotterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden