Rotterdams Orkest valt aan met Gergjev

Van onze kunstredactie ROTTERDAM - Valery Gergjev, sinds deze maand chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, wil het Rotterdamse muziekleven een nieuwe impuls geven en het orkest internationaal bekender maken. Een belangrijke rol daarbij moet het nieuwe muziekfestival spelen, dat volgend jaar september van start gaat als Rotterdam Philharmonic Gergjev Festival.

Het orkest gaat met zijn nieuwe chef duidelijk in de aanval. Zijn voorganger, de Engelsman Jeffrey Tate, liet laconiek weten dat hij niet over zulke verreikende ambities beschikte als hij bij het orkest bespeurde; het kostte hem zijn positie. In Gergjev heeft het orkest een man gevonden wiens ambities ongeveer het dubbele zijn van wat het Rotterdamse orkest voelt. Het hoeft dan ook niet meer met jaloerse blikken te kijken naar het Concertgebouworkest en het Residentie Orkest met hun sterdirigenten, zo verklaarde directeur Paul Zeegers bij de presentatie van Gergjev als chef.

De 43-jarige Russische dirigent wil nieuwe groepen publiek trekken en vooral jongeren; het festival beschouwt hij daarbij als een belangrijk middel. Hij heeft niets tegen grijze muziekliefhebbers, maar de toekomst zou er voor de klassieke muziek somber uitzien als het publiek zich niet steeds verjongde. In steden als Oslo en Birmingham had hij ervaren wat het betekent voor publieken te spelen met veel jonge mensen: daar straalt energie van af, energie die hem van pas komt in het musiceren. De orkesten in die steden worden geleid door dirigenten (Mariss Jansons en Simon Rattle) die jong publiek weten aan te trekken met hun programmering. Daar wil Gergjev zich aan spiegelen. Hij wil ook nieuwe muziek programmeren, inclusief Nederlandse, al moet hij zich daarin nog verdiepen.

In het zojuist begonnen overgangsseizoen zal hij tenminste negen keer met het RPhO (113 musici, vanwie 35 vrouwen; 25 nationaliteiten) concerteren, de jaren daarna wordt dat opgevoerd tot gemiddeld 25 concerten. Uiteraard zal hij veel Russisch repertoire doen, maar de midden-Europese/Duitse romantiek (onder meer de derde Mahler) staat evenzeer hoog genoteerd. Een derde, evenwaardig geacht aandachtsveld wordt de opera, wat niet vreemd is voor iemand die artistiek leider is van een van 's werelds vermaardste operahuizen (1000 medewerkers, waarvan 180 orkestleden, 120 koorzingenden, 80 vaste solisten), Kirov Opera in Sint Petersburg. Vanaf 1997 gaat het Rotterdamse orkest in de Rotterdamse Schouwburg en in Ahoy opera's begeleiden, ook als partner van de Nederlandse Opera en van de Nationale Reisopera . In het eerstkomende Gergjev-festival brengt Kirov Opera 'De verloving in het klooster' van Prokofjef, terwijl Verdi's 'Don Carlos' concertant wordt uitgevoerd. Morgenavond is Gergjev met koor, solisten en orkest van Kirov overigens te gast in het Amsterdams Concertgebouw met Verdi's Requiem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden