Rotterdam niet langer grootste haven Shanghai nummer een, ondanks recordgroei voor Nederlands havenbedrijf

ROTTERDAM - De Rotterdamse haven groeit als kool, maar is niet langer de grootste haven ter wereld. Sinds dit jaar mag de Chinese havenstad Shanghai dat predikaat voeren, met Singapore en Rotterdam in haar kielzog.

Van onze verslaggever

Voor de presentatie van de jaarcijfers van het Havenbedrijf Rotterdam belde havenwethouder Wim van Sluis gisterochtend naar Shanghai om zijn collega te feliciteren. Met 380 miljoen ton aan goederenoverslag is Shanghai Rotterdam ruim voorbijgestreefd dit jaar. Erg terneergeslagen is het Havenbedrijf niet. Want Rotterdam is de belangrijkste Europese haven voor China. ,,We zijn onze positie als eerste haven kwijt, maar ja... Als het goed gaat in Shanghai, gaat het goed in Rotterdam'', sprak de nieuwe topman Hans Smits monter.

Dankzij China maar ook door de Verenigde Staten doorbrak de Rotterdamse haven dit jaar de magische grens van 350 miljoen ton. Er werd 354 miljoen ton aan goederen overgeslagen, 8 procent meer dan in 2003. Slechts op het hoogtepunt van de oliehandel in 1979 groeide de haven harder, destijds met bijna 11 procent. De containeroverslag steeg in 2004 met 16 procent tot 8,2 miljoen containers. Ook de overslag van kolen, erts en schroot, droog massagoed, ruwe olie, olieproducten en stukgoed steeg. Alleen de overslag van agribulk is met twee procent gedaald. Dat kwam door een vermindering van graanoverslag, doordat de Europese Unie lagere voorraden aanhoudt.

Dit najaar viel Smits tijdelijk in als havendirecteur, nadat Willem Scholten het veld moest ruimen wegens het verstrekken van geheime financiële garanties aan de RDM-groep. Per 1 januari gaat de oud-topman van luchthaven Schiphol, de spoorwegen en de Rabobank de nieuwe vierkoppige havendirectie permanent leiden. Onder een goed gesternte blikte Smits vooruit. Hij verwacht dat de Rotterdamse haven komend jaar met 2 à 3 procent zal groeien. De groei van de containeroverslag schat hij op ruim tien procent.

Het recordjaar 2004 zal echter de historie ingaan als het jaar van het havenschandaal. Volgens Van Sluis is de crisis bezworen. Er is een nieuwe directiestructuur die een herhaling van de alleingang van Scholten moet uitsluiten, de RDM-boedel is failliet bevonden en afgewikkeld, en het juridische gevecht met de banken over de ruim 180 miljoen aan financiële garanties is in volle gang. De grootste schuldeiser, de Britse zakenbank Barclays, is daarin de eerste. Er lopen rechtsgedingen in Londen en Amsterdam.

De havenwethouder gaat ervan uit dat het havenschandaal geen invloed zal hebben op de deal over de Tweede Maasvlakte die Rotterdam in juni sloot met rijk en provincie. Al signaleert hij dat ,,er in de Tweede Kamer wat schrikachtig wordt gereageerd'' en rekent hij op enige vertraging.

Het havenbedrijf gaat alle deelnemingen afstoten die niet direct met de haven te maken hebben. Het participeert dus niet langer in de exploitatie van overslagterminals of straks in de Betuwelijn, hoewel het onlangs samen met ProRail een voorstel daartoe indiende bij het ministerie van verkeer. Smits is wel bereid bij te dragen aan het startkapitaal van de toekomstig exploitant, maar wil geen 'risicodragend aandeelhouder' worden. ProRail reageerde gisteren luchtig: ,,De exploitatie is niet risicodragend. De Betuweroute kan rendabel geëxploiteerd worden, blijkt uit ons verhaal.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden